41

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN DE RAGNAR, NET NADAT HET POOLEXPEDITIESCHIP DE BOUWHAL VAN ICON YACHTS IN HARLINGEN HEEFT VERLATEN. Foto Guy Fleury Wat in 2017 bij Icon Yachts in Harlingen naar binnen ging als een multipurpose offshore supply schip, is 24 januari als een imposant expeditiejacht tevoorschijn gekomen. Het 68 meter lange en 14 meter brede schip met ijsbrekerkwaliteiten voor Arctische wateren heet toepasselijk Ragnar, naar een stoere Vikingheld. METAMORFOSE BIJ ICON YACHTS Ragnar, van supplyschip tot poolexpeditiejacht Het oorspronkelijke schip heette Sanaborg en werd in 2012 bij Koninklijke Niestern Sander in het Friese Farmsum gebouwd. Het werd door rederij Wagenborg ingezet in de Kaspische Zee. Het ontwerp voor de ombouw is van het Britse bureau RWD (Redman Whiteley Dixon). De 2450 GT metende Ragnar heeft een ICE Class 1 romp en is gebouwd onder LY3-klasse. De diepgang bedraagt slechts 3,15 meter. DIESELELEKTRISCH De aandrijving is dieselelektrisch; de twee pods zijn Polar Class 5, wat staat voor het varen door een gemiddelde ijslaag van een jaar oud waarin zich oudere stukken bevinden in alle jaargetijden. De actieradius is 6.000 mijl, voldoende om de meest afgelegen gebieden van de aarde te bereiken. De luxe accommodatie (zeven hutten) biedt plaats aan twaalf gasten. Een van de vijf dekken is gereserveerd voor de ‘toys’, zoals RIB’s, tenders, waterscooters, Laser zeilbootjes, een Ripsaw rupsvoertuig en een duikboot. Het helikopterdek is volledig gecertificeerd en heeft een garage onderdeks. Ragnar is beschikbaar voor charter via Burgess. Icon transformeerde eerder een Russische ijsbreker, in 1974 gebouwd door IHC Verschure in Amsterdam, tot het 77 meter lange expeditiejacht Legend, dat ook in Arctische wateren kan varen. Het 43 jaar oude schip begon in 2016 een tweede leven. ORDERBOEK Icon Yachts is bezig met de bouw van een 84 meter jacht (op speculatie), een ontwerp van Tim Heywood, en het eerste superjacht voor Sunseeker. De samenwerking tussen Icon en meter aluminium jacht. De oplevering van de ‘Sunseeker by Icon’ is gepland in september 2022. Voorts voert de werf doorlopend refits uit. In maart 2019 werd in Harlingen een drijvend droogdok van 90 meter lang en 25 meter breed in gebruik genomen, waardoor de capaciteit van Icon Yachts is verdubbeld. www.iconyachts.eu JACHTBOUW NEDERLAND FEBRUARI 2020 41

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication