42

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN HET 50 METER LANGE ZEILJACHT WORDT BEHOEDZAAM UIT DE BOUWHAL VAN VITTERS IN ZWARTSLUIS GEREDEN. VITTERS LEVERT HOEK-ONTWERP VAN 163 VOET Meraki is resultaat van lang onderzoekstraject In januari verliet het 163 voet aluminium zeiljacht Meraki de bouwhal van Vitters Shipyard in Zwartsluis. Op een ponton werd het schip naar Harlingen getransporteerd, waar het door twee mobiele kranen te water werd gezet. De 50 meter lange moderne klassieker is ontworpen door Hoek Design, terwijl Rhoades Young Design het interieurontwerp verzorgde. Het ontwerpwerk van de Meraki (Grieks voor ‘de ziel die iemand in zijn werk legt’) begon met de ontwikkeling en optimalisatie van romp, dek en interieurindeling. Met een focus op prestaties, betrouwbaarheid en comfort, want de eigenaar is van plan om zowel met het jacht te racen als ook afgelegen gebieden te verkennen. Aan de bouw ging een uitgebreid onderzoekstraject vooraf, waarin verschillende rompmodellen, verhoudingen tussen breedte/lengte en waterverplaatsing/lengte en kielontwerpen werden vergeleken met behulp van een programma om de snelheid te voorspellen (Velocity Prediction Programs, VPP), computational fluid dynamics analyses en tanktests. KIELMIDZWAARD André Hoek vertelde eerder in Jachtbouw Nederland: ‘’Voor dit soort schepen hebben we een eigen VPP-programma dat we door de jaren heen hebben gekalibreerd aan de hand van onze schepen die in de vaart zijn gekomen. Resultaten van alle sleepproeven 42 JACHTBOUW NEDERLAND FEBRUARI 2020 zijn eveneens verwerkt. We hebben analyses gemaakt van lengte-breedte verhoudingen, rompvormen en kielvormen. Deze 50 meter kits heeft een kielmidzwaardconfiguratie. Een geringere diepgang was niet eens het uitgangspunt, aandewindse prestaties wel.” Deze uitvoering met kielmidzwaard heeft voordelen ten opzichte van een liftkiel: minder complex, minder ruimtevretend en sterker; het schip kan op de kiel staan. De eigenaar, fervent zeezeiler, was zelf nauw betrokken bij het proces, terwijl ook Chris Bouzaid en Clay Oliver deel uitmaakten van het ontwerpteam. De Meraki heeft een onmiskenbare ‘Hoek look’: een elegante mix van klassiek met modern, met lange overhangen en een laag vrijboord. Ook de dekhuizen zijn relatief laag, wat niet alleen bijdraagt aan het silhouet, maar het geeft ook de stuurman optimaal zicht. De romp heeft een spantkromming met de grootste scheepsbreedte tussen de waterlijn en deklijn. De vloeiende kromming van voor naar achter geeft meer stabiliteit. DE MASTEN EN TUIGAGE WERDEN IN HARLINGEN GEPLAATST. ZEILPLAN EN DEKINDELING Het jacht is kitsgetuigd en heeft een veelzijdig zeilplan. Dat heeft het ontwerpteam uitgebreid geoptimaliseerd en getest. Op de hoofdmast kan een Code 0 of gennaker worden gevoerd. Voor

43 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication