NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN DE MERAKI ONDERWEG NAAR HARLINGEN. Foto Albert Brunsting DE MERAKI WORDT IN ZWARTSLUIS OP EEN PONTON GEREDEN, VOOR HET TRANSPORT NAAR HARLINGEN. wedstrijden kan de toer-kluiver worden gewisseld voor een genua. Er is een groot aantal zeilen aan boord, allemaal gemaakt door Doyle, om de juiste configuratie te zetten voor ofwel racen, ofwel om comfortabel en veilig te cruisen over de zeven zeeën. De Meraki heeft een bijzondere dekindeling met drie kuipen. In de grote middenkuip staan twee stuurstanden en voor het hoofddekhuis is nog een kuip voor gasten of bemanning, beschermd door een buiskap. Hier is ook de toegang tot de bemanningsverblijven in het voorschip. Achterop zijn een privé-dekhuis en kuip van de eigenaar, met rechtstreeks toegang tot het eigenaarsverblijf onderdeks. Het interieur is uniek en volledig afgestemd op de wensen van de eigenaar in een eigentijdse en toch klassieke stijl. Interieurontwerper Dick Young werkte nauw samen de eigenaar, de werf en Hoek Design om de lay-out van het interieur en de integratie ervan met kritieke technische componenten te optimaliseren. Het jacht is gebouwd volgens Lloyd’s LY3-eisen in aluminium met hoge treksterkte, naar constructietekeningen van Hoek Design. Vitters Shipyard bouwde de romp, die op 22 juli 2018 werd gekanteld, verzorgde de engineering van de technische installaties en maakte de dekluiken op maat. Het beslag is van Harken en de carbon rondhouten zijn van Southern Spars, inclusief op maat gemaakte gieken. Future Fibres leverde de carbon tuigage. www.hoekdesign.com www.vitters.com FOTO’S GUY FLEURY TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte o.a.: 49,70 m. Lengte waterlijn: 35,86 m. Breedte: 9,60 m. Diepgang 4,25-9,00 m. Waterverplaatsing: 280 ton Zeiloppervlak: 1220 m2 Motor: Scania Bouwmateriaal: aluminium Gasten: 8 (vier hutten) Bemanning: 8 (vier hutten) Yacht management: MCM Newport JACHTBOUW NEDERLAND FEBRUARI 2020 43
44 Online Touch Home