NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN EEN LANGEAFSTANDSZEILER MET EEN FRAAI LAAG GEHOUDEN DEKSALON. TECHNISCHE SPECIFICATIES RSC1900 Lengte: 18,64 m. Breedte: 5,35 m. Diepgang: 2,65 m. (diepere kiel is optie) Waterverplaatsing: ca. 24 ton Tuigage: sloep. Zeiloppervlak: ca. 195 m2 aan de winds Motor: Volvo Penta D3 – 150 pk Boeg- en hekschroef: Side Power proportioneel Bouwmateriaal: aluminium CE-klasse: A (Oceaan) Langeafstandszeiler RSC1900: semi-seriebouw Stroomlijn in de productie. Dat is het sleutelwoord bij de bouw van de RSC1900. Een aluminium zeiljacht van 19 meter lengte, gebouwd naar superjacht-maatstaven, maar wel tegen een scherpe prijs. Afgelopen zomer ging bij Bloemsma in Makkum de eerste RSC1900 te water. Kenneth Tjon is de man achter de RSC1900. “We hebben een modulair concept voor semi-seriebouw ontwikkeld. Dat bespaart tijd, dus kosten, terwijl de kwaliteitsstandaard hoog ligt. Vergelijk het met de automobielindustrie, daar bereiden toeleveranciers hun producten in eigen huis voor, zodat ze snel geassembleerd kunnen worden.” Bij de bouw van de RSC1900 is op dezelfde manier te werk gegaan, door alle subsystemen goed voor te bereiden. “Het geldt ook voor het interieur, dat in modules wordt gemonteerd. Zo hoef je niet op de werkvloer uit te dokteren hoe iets verwerkt moet worden. Deze werkwijze vraagt wel een grondige engineering in de voorfase; alles moet daar tot in de kleinste details zijn uitgewerkt. Al onze toeleveranciers en onderaannemers werken in het superjacht-segment, dus kwaliteit is gegarandeerd.” Tjon weet waarover hij praat; hij heeft een lange staat van dienst in de jachtbouw en is zelf enthousiast zeiler. Dat de aanpak werkt, bleek al bij de bouw van de eerste RSC1900. Het snijpakket werd gefaseerd aangeleverd in panklare delen, wat de bouw vergemakkelijkte. MEDITERRAAN Kees van de Stadt van Satellite Yacht Design heeft het ontwerp en de naval architecture van de RSC1900 gedaan. RSC staat trouwens voor ‘Raised Saloon Cruiser’, een langeafstandszeiler met een fraai laag gehouden deksalon. “Het jacht past helemaal in de Middellandse Zee en vergelijkbaar zonnig vaarwater”, aldus de ontwerper, “met een ruime kuip en veel zonnedek. De deksalon zorgt voor veel lichtinval binnen. Er zijn veel praktische details verwerkt, zoals de grootschoot die als één lijn onderdeks wordt geleid en de zelfkerende fok.” Dankzij geautomatiseerde systemen kan het jacht zelfs solo worden gezeild. Maar uiteraard is het ingericht voor een lang verblijf aan boord met gasten. Achterin is een grote eigenaarshut, terwijl er voor twee volledig uitgeruste gastenhutten inclusief badkamer zijn. Plus slaapplaatsen voor de bemanning. In de voorpiek is een zeilenberging annex werkplaats. Het schip is afgetimmerd door Van der Meijden Interieurbouw uit Hardinxveld-Giessendam en Johan Mast Schilderwerken verzorgde de conservering en het aflakken. De eerste RSC1900 was te zien op de afgelopen bootshow in Cannes. De engineering van bouwnummer 2 is in volle gang. Een 22 meter zit nog in de pen. www.rscyachts.com DE EIGENAARSHUT, AFGETIMMERD DOOR VAN DER MEIJDEN INTERIEURBOUW. 46 JACHTBOUW NEDERLAND FEBRUARI 2020 DANKZIJ GEAUTOMATISEERDE SYSTEMEN KAN HET JACHT ZELFS SOLO WORDEN GEZEILD.
47 Online Touch Home