49

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN maar zeilt ook hard en hoog aan de wind. Saffier heeft in Elvstrom een nieuwe zeilenleverancier gevonden. Er zijn drie kielvarianten mogelijk, van ondiep tot race. MODELLENLIJN Saffier Yachts heeft een complete reeks dagzeilers, die in de jaren negentig begon met de 6.50. “De Se 27 vervangt de Se 26 in de Saffier Elegance-lijn”, legt Hennevanger uit, “de Se 26 is de Saffier Sc 8m Open geworden en zit nu in de Saffier Classic serie. Die oude Se 26 was te klassiek voor de Se lijn, dat paste niet meer naast de Se 37 en Se 33. Vandaar de nieuwe Se 27 Leisure, die zo de lijn weer compleet maakt.” De collectie van Saffier Yachts omvat de Saffier Elegance (Se) lijn, met de 23, 27 Leisure, 33 Ultimate daysailer en de 37 Lounge. En de Saffier Classic (Sc) lijn, met de 6.50 Cruise, 8m open, 8m cabin en de 10 m cabin. Hennevanger leverde tot voor enige tijd geleden zelf alle boten af bij de klant en maakte ze zeilgereed, op de meest afgelegen locaties. “Dat is gezien de aantallen die we nu verkopen niet meer te doen. Ik doe dat nu alleen nog bij de grotere, duurdere modellen.” www.saffieryachts.com DOOR LAURENS VAN ZIJP Richard Hennevanger overleden Een paar dagen voor de aanvang van Boot Düsseldorf overleed Richard Hennevanger, de grondlegger van Saffier Yachts, op 78-jarige leeftijd. Richard emigreerde in 1961 naar Australië, verkocht zijn werf in 1972 en kwam terug naar Nederland om voor zichzelf een zeiljacht te bouwen. Daarmee voer het gezin in acht jaar de wereld rond en kregen zijn zoons Dennis en Dean het zeilen met de paplepel ingegoten. Terug in Nederland vond Richard opnieuw werk in de scheepsbouw, de eerste paar jaar voornamelijk in de beroepsvaart en de visserij. Eind jaren tachtig verlegde Richard zijn activiteiten steeds meer richting jachtbouw. Midden jaren negentig namen Dennis en Dean het bedrijf over. Primeurs van Antaris en Makma Op de HISWA Amsterdam Boatshow in de RAI wordt de Antaris X geïntroduceerd, een 10 meter lange polyester dagcruiser, die ook geschikt is om meerdere dagen achtereen op te verblijven. De boot beschikt standaard over vier vaste slaapplaatsen, bergruimte in het achterschip en veel comfort. De Antaris X is ontworpen voor het hele gezin en is geschikt als dagcruiser, maar ook uitermate geschikt voor meerdere dagen op het binnenwater en open zee. Standaard wordt de Antaris X voorzien van een 80 pk Yanmar commonrail dieselmotor, meer vermogen is optioneel. www.antarisboats.com MAKMA CAYOS 28 De Makma Cayos 28 is een nieuwe snelvarende tender die vaarplezier en comfort in zich verenigt. Met de 28-voeter valt rustig te toeren, maar hij wil ook wel in volle galop; volgens de werf tot 70 km/u, wat mede zal afhangen van de gekozen motorisering. De Cayos 28 biedt veel buitenruimte; in de kuip staat een groot zonnebed, met aan stuurboord een doorgang naar het zwemplatform. De stuurstand zit aan stuurboord en midscheeps daarachter is een functionele kombuis met kookplaat, wasbak en 70 liter koelkast. De kookplaat en wasbak kunnen worden afgedekt met een glasplaat. Verder wordt de Cayos 28 uitgerust met een comfortabele hoekbank. Standaard is de tender voorzien van een afsluitbare toiletruimte met een vast toilet. Optioneel is luxe betimmering inclusief een tweepersoonsbed (2,10 m.) leverbaar. De maten van de Cayos 28 zijn 8,55 x 2,70 x 0,80 m. De kruiphoogte is circa 1,30 m. NEDERLANDSE BOTEN TECHNISCHE SPECIFICATIES ANTARIS X Lengte: 10,00 m. Breedte: 3,60 m. Diepgang: 0,90 m. Doorvaarthoogte: ca. 2,40 m. Gewicht: ca. 5.000 kg CE categorie: B Aquatec Industries, dat de merken Antares, Makma en Maril voert, heeft in Woudsend een 1.500 m2 grote indoor showroom, waar de boten aan steigers in het water liggen. De boten worden in Nederland ontworpen en in eigen huis gebouwd. De casco’s komen uit een eigen polyesterfabriek in het Noord-Hollandse Zwaag en worden in Woudsend afgebouwd. www.makmamarine.nl In 1997 tekende Richard een open zeilboot van 6,50 meter, de eerste Saffier, waarvan er in 1998 na introductie op de HISWA-beurs direct 18 werden verkocht. Richard tekende ook de Saffier 8.00. In 2005 wordt reeds de 100ste Saffier 6.50 verkocht; het model zit nog steeds in het leveringsprogramma. De Saffier 26 Open daysailer werd in 2007 door vader en zoons samen ontworpen en werd een groot succes, met als bekroning in 2009 de Europese zeilboot van het Jaar award. Op het overlijdensbericht van Richard staat ‘De golven en de wind zijn nu gaan liggen. Mooi weer om te rusten, je hebt een fantastische tocht gehad.’ Met een bijeenkomst op de werf in IJmuiden is afscheid van hem genomen. (R.G.) JACHTBOUW NEDERLAND FEBRUARI 2020 49

50 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication