6

DE MARIL 7 NXT. ÉÉN LOCATIE De drie merken, Antaris, Makma en Maril, stammen uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. Uiteindelijk kwamen ze onder de vlag van Aquatec Industries, destijds een conglomeraat met verschillende activiteiten. Bedrijfskundige Klaas Schiphof bekleedde verscheidene functies in het bedrijfsleven buiten de watersport, alvorens hij in 2009 aantrad bij Maril, dat inmiddels Makma had overgenomen. Hij nam het besluit om de drie merken te integreren op één locatie in Woudsend en de casco’s in een aparte faciliteit elders te bouwen (zie kader). Schiphof: “We moesten destijds keuzes maken. Dat was noodzaak, niet alleen om intern alles op elkaar af te stemmen, maar ook om de heersende recessie het hoofd te bieden. We hadden op drie plaatsen productiefaciliteiten, dus dat was niet efficiënt. Daar kwam bij dat met name Antaris en Maril elkaars concurrenten waren, met overlap in de modellen. Er waren bijna vijftig modellen en dat aantal hebben we fors teruggebracht. In 2010 hebben we alles geconcentreerd in Woudsend, waar we aan het water zitten.” Het grote moderne pand aldaar herbergt de afbouwwerf en de kantoororganisatie, plus een ‘natte showroom’: een overdekte haven waar de schepen afgemeerd liggen aan steigers; een sterke troef voor het verkoopproces. Schiphof: “Van de drie merken was Maril 6 JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2020 qua productie het best georganiseerd en dat productieproces zijn we voor de hele organisatie gaan toepassen.” POSITIONEREN Om de drie merken goed te positioneren in de markt zijn samen met een reclamebureau sessies gehouden om de juiste identiteit van de schepen en de doelgroepen te bepalen. Door bijvoorbeeld te bekijken welke dingen met de merken werden geassocieerd. Daartoe werden kaarten met allerlei afbeeldingen, van een champagnefles en een horlogemerk tot bier en zonnebrillen, toegekend aan de schepen. dat Antaris (‘uitgesproken’) en Makma (‘krachtig’) rood kleurden, terwijl Maril (‘behoudender’) in het blauw viel. “We geloven in lijnen”, zegt Schiphof. “Tegen de conjunctuur in zijn we nieuwe modellen gaan ontwikkelen. Met als voordeel dat we er klaar voor waren toen de markt weer aantrok.” EIGENTIJDSER KLAAS SCHIPHOF: ‘WE GELOVEN IN LIJNEN.’ Ook werd de zogenoemde Lifo-methode op de merken toegepast. Dat is eigenlijk gericht op mensen en ‘vertaalt’ gedrag naar kleuren. Daaruit kwam naar voren Hij vervolgt: “In samenwerking met Gaastmeer Design ontwikkelden we de Antaris Sixty6. Een modernere variant van de traditionele sloep; zonder kabelaring en zonder overnaadse vormen in de romp.” In plaats daarvan werden er ‘groeven’ in de romp aangebracht, die – versterkt door schaduwwerking – voor een zeeglijn zorgen, evenwijdig aan de rubberen stootrand. Het onderwaterschip is zo ontworpen om zowel langzaam als snel stabiel te varen. Mooi detail: de verlijmde romp-dek verbinding is fraai weggewerkt onder het potdeksel. Het model werd in 2014 meteen goed verkocht en werd een succesnummer. Wat de werf lucht gaf voor verdere stappen. Daarna volgden onder meer de Fifty5 en Seventy7. De Maril-sloepen werden eveneens eigentijdser gemaakt en in 2016 en 2018 verschenen de 6NXT (‘Next’) en 7NXT op het water. Makma nam afscheid van de sloepen en richtte zich met de Cabin Cruisers, de Caribbean 31 MK3 en de 36 MK2, op het hogere segment. Daar komen nu dus de Cayos 28 en 27 bij. Met de komst van nieuwe modellen werden

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication