14

3D-printer Koopmans maakte tot voor kort houten schaalmodellen van zijn ontwerpen. Soms om varend te testen, maar ook om een goede indruk van het geheel te krijgen. Zo’n tastbaar model is toch anders dan een 3D-variant op het beeldscherm. Het kost evenwel veel tijd om een houten model te maken. Daarom heeft Koopmans een 3D-printer aangeschaft en print hij tegenwoordig de modellen. “Het kost mij pakweg een uur op de computer en terwijl de printer daarna het model maakt, kan ik ondertussen door met ander werk. Voor de Duitse klant had ik het model van zijn boot in een aluminiumkleur gespoten, zodat hij een goede indruk kreeg.” ER IS HERNIEUWDE BELANGSTELLING VOOR DE JAGER VAN DICK KOOPMANS JR. HANDIG: MODELLEN UIT DE 3D-PRINTER. Het casco is inmiddels gebouwd bij Koopmans Kasko’s (geen familie) in Sneek. Door alle coronabeperkingen kon de klant niet naar Nederland komen en derhalve ging alle overleg digitaal. Zo had Dick Koopmans prints van de ramen op de opbouw geplakt om de eigenaar een indruk te geven hoe het eruit zou gaan zien. Bijzonder is de vorm van de patrijspoorten aan de voorkant van de opbouw. Deze ‘kattenogen’ hebben een driehoekige vorm, geheel naar wens van de klant. Koopmans: “Normaal zet je de voorkant van de opbouw rond, maar vanwege de vorm van deze ramen is nu gekozen voor vlakke stukken. We kregen trouwens hier te maken met een lange levertijd van die kattenogen; het zou maanden gaan duren. Daarom is besloten ze zelf te maken. Ik heb de freesfiles gemaakt en Koopmans heeft de verdere vervaardiging geregeld. De positieve kant is dat we nu weten hoe we dergelijke ramen ook zelf kunnen maken.” De klant kwam eind juni naar Sneek om zijn schip in wording voor het eerst te zien en als dit magazine verschijnt wordt het afgetimmerd bij Pronk in Heeg. Alleen de dekken worden geschilderd; voor de rest blijft de boot ongeverfd, al wordt het aluminium wel gepolijst. De stuurkolom en raamlijsten krijgen een zwarte poedercoating. Er wordt een aluminium mast van Selden op geplaatst. De belangrijkste maten: lengte 10,35 m., lengte waterlijn 9,63 m., breedte 3,49 m. en diepgang 1,50 m. AFBOUW IN HONGARIJE Ontwerpnummer 518 is eveneens gebaseerd op de ‘Jager’. “Dit schip is besteld door een klant in Hongarije”, meldt 14 JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2021 Dick Koopmans, “hij wil er mogelijk een kleine serie van gaan bouwen. De aluminium casco’s worden hier in Nederland gebouwd en die worden dan in Hongarije ingetimmerd, zo is het plan. Dat kan daar heel netjes en goedkoper worden gedaan. In deze lengtemaat is dat interessant. De romp is iets verlengd doordat de spiegel positief is gemaakt. Dat heeft als voordeel meer ruimte in de kuip en meer bergruimte. Met de ‘Jager’ wilde ik echter binnen de 35 voet vallen vanwege de rating.” Er is al serieus geïnvesteerd in het project; de tekeningen zijn al door de CE (classificering) gegaan en de interieurtekeningen zijn in Hongarije uitgewerkt. Ook hier geldt: opheffing van de coronabeperkingen zal het verdere proces vergemakkelijken. Er is nog een derde Jager-ontwerp in aanbouw, waarvan het casco eveneens bij Koopmans Kasko’s in Sneek is gebouwd. Dit jacht wordt door de opdrachtgever geheel in eigen beheer afgebouwd. Al deze belangstelling bewijst dat Dick Koopmans jr. destijds een tijdloos, aansprekend schip heeft getekend. SENTIJN 46IQ In maart van dit jaar ging bij Ocean People in Herkingen een nieuw gebouwde Sentijn 37IQ (Innovatieve Quality) te water, eveneens een ontwerp van Dick Koopmans jr. Het zeiljacht is gebouwd onder Lloyd’s, in sandwich vinylester met de vacuüminjectie methode, met een Airex-schuimkern voor stijfheid, sterkte en isolatie. De loden L-kiel heeft een diep zwaartepunt, dat zorgt voor een gunstige aanvangsstabiliteit en oprichtend vermogen. De kiel hangt aan een ingelamineerd gegalvani

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication