38

SCHLIEKER-WERF VINDT DOOR CORONA NIEUWE MARKT ‘ Inspelen op de vraag naar tenders’ Bij J. Schlieker & Zonen in Sliedrecht weten ze wel hoe je boten bouwt. Dat doet de werf namelijk al sinds 1868. Van griendaken tot sleepvletten en van blusboten tot patrouilleschepen. “We kunnen alles bouwen tot pakweg 30 meter lengte; al hebben we vorig jaar nog pontons opgeleverd van 90 meter lang. Die maken wij dan in delen en koppelen ze buiten,” zegt René Slieker (zonder ‘ch’), van de vijfde generatie, die samen met zoon Hans (zesde generatie) aan het roer staat van het familiebedrijf. “We bouwen ook drijvende steigers, constructies en secties voor superjachten. In zowel staal als aluminium. Wij zijn dus van alle markten thuis.” Slieker sr. is botenbouwer in hart en nieren. Verwacht geen DGA in driedelig pak die de boel aanstuurt; hij is eerder te vinden op de werkvloer, in werkkleding. Iemand met kijk op boten en de bouw ervan. De vestiging in Sliedrecht is goed voor schepen tot 20 meter. Om grotere vaartuigen te kunnen bouwen, kocht Slieker in 2012 de Combinatie-werf in Dordrecht, bekend van de Combi-kotters. Die productiehal meet 35 meter. De eerste grote opdracht daar was het casco voor een HET PROTOTYPE (ACHTER) EN BOUWNUMMER 2 VAN DE SCHLIEKER TENDERSLOEP 520. In het coronajaar 2020 introduceerde Scheepswerf J. Schlieker & Zonen uit Sliedrecht de Tendersloep 520. Daarmee betrad de werf een nieuwe markt: die van de watersport. Een opmerkelijke stap voor een onderneming die al 153 jaar een begrip is in de wereld van diensten commerciële vaartuigen. Dit jaar is een groter model Tendersloep uitgebracht, de 620. blusboot in Dordrecht. Recentelijk leverde de werf een volledig elektrische rondvaartboot, een elektrisch voetveer, een 8 meter lange aluminium speedboot, drie aanmeerpontons van 40 meter en inmiddels diverse tendersloepen, elektrisch of met buitenboordmotor. INSPELEN “Vorig voorjaar merkten we dat klanten terughoudend werden door de coronacrisis”, vertelt zoon Hans Slieker, “en tegelijkertijd zagen we de vraag naar pleziervaartuigen toenemen, omdat meer mensen in Nederland bleven voor vakan38 JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2021

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication