31

GEEN SCIENCE FICTION, MAAR EEN ROMP DIE WORDT GEBOUWD MET VACUÜMTECHNIEK. Als je, zoals Paul Dijkstra, op je zesde al wedstrijden zeilt in een Flits, ontwikkel je vanzelf een goed bootgevoel. En als je op je zestiende een wedstrijd-Schakel weet te bouwen, dan heb je zeker aanleg voor botenbouw. Scheepstimmerman worden leek dan ook een logische weg en Dijkstra volgde daartoe een opleiding Scheepsinterieurbouw in Heerenveen. Een stageplek, gevolgd door een baan, bij Leen Schaap in Lelystad veranderde echter zijn koers, want daar kwam hij in aanraking met composietbouw. Zijn begeleider was Adri Wolf, die eerder betrokken was bij de bouw van Volvo Ocean-racers ABNAmro en Ericsson, en tegenwoordig productieleider van Rondal is. “Bij Schaap heb ik een mooie tijd gehad en van Adri heb ik heel veel geleerd over composietbouw”, blikt Dijkstra terug. Na vier jaar werken voor een baas was het tijd om zijn eigen plan te trekken en kon hij als freelancer (zzp’er) aan de slag bij Vels Yachtbouw in Medemblik, waar hij verscheidene composiet casco’s bouwde. De werf bouwde deze casco’s zelf af en Dijkstra maakte tussendoor onderdelen, toen nog vanuit een loods in Akkrum. Sinds ruim zes jaar runt hij in Uitwellingerga Paul Dijkstra Composites BV (PDC), samen met zijn vrouw Marieke en een tiental medewerkers. Inmiddels een complex met een oppervlak van 1.350 vierkante meter, opgebouwd met eigen geld, zonder investeerders. De eerste grote klus was een groot dak voor een Heesen superjacht, dat precies aan gewichtseisen moest voldoen. Nog steeds bouwt PDC allerhande scheepsonderdelen in composiet. VACUÜMINJECTIE Later kreeg Dijkstra de opdracht om casco’s te maken van de Eagle 54 van Leonardo Yachts, die met de vacuüminjectie-methode worden gebouwd. Dijkstra licht dat productieproces toe. “De productiemal wordt eerst voorzien van een waslaag voor de lossing, en daarna van de gelcoat en huidlaag. Daarna volgen een laag droge glasmatten, een kern van Corecell schuim en vervolgens weer droge glasmatten. Voor de vacuüminjectie komen er peelply, gaatjesfolie, en mesh overheen. Dit pakket zorgt voor de juiste luchtdoorstroming, hars/vezel-verhouding én bescherming van het oppervlak. Dan wordt er een vacuümzak over het geheel gezet. De clou van vacuüminjectie is dat je de aan- en afDE ROMP VAN EEN 42-VOETER WORDT GELOST UIT DE MAL. JACHTBOUW NEDERLAND DECEMBER 2020 31

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication