32

DE BOUW VAN DE ROEIBOOT VAN MARK SLATS WAS EEN BIJZONDER PROJECT. BLIK OP DE SCHUIMKERN, NET UIT DE OVEN. DOOR TWEE MALLEN TEGEN ELKAAR TE PLAATSEN WERD DE ROMP ÉÉN GEHEEL. DE GATEN IN DE MAL ZORGEN VOOR OPTIMALE LUCHTCIRCULATIE IN DE OVEN. voerpunten voor de hars op de juiste plaats zet, zodat het tegelijk vol zit op iedere plek. Daarnaast is een goed vacuüm één van de vereisten. Om de kwaliteit nog iets hoger te maken, kan er gekozen worden om het product te bakken. Vacuüminjectie is voor seriebouw een erg goede keuze, als de injectiestrategie er eenmaal is, kun je dit iedere keer herhalen.” MALLENBOUW PDC is een begrip geworden. Niet alleen vanwege casco’s, maar ook door mallenbouw. Dijkstra: “Om casco’s goed en efficiënt te bouwen, heb ik een mallensysteem bedacht. Ze houden zich beter met temperaturen en zijn bovendien goedkoper dan 3D gefreesde mallen. We hebben een CNC-frees en maken daarmee delen die een luchtdichte vorm opleveren. Het is een afgeleide van het systeem dat voor de Volvo-racers wordt gebruikt, maar dan een meer betaalbare variant. Voor een goede mal tellen factoren als luchtdichtheid, uitzettingcoëfficiënt en de strakheid. Andere bedrijven tonen belangstelling voor onze mallen. Zo hebben we net een set mallen voor Rondal gebouwd.” Mede door het mallensysteem kreeg PDC vorig jaar tijdens METSTRADE een nominatie voor een Boat Builder Award, in de categorie ‘innovatief productieproces’. Op voordracht van Jaco Bouwmeester, importeur van Gurit, de grondstoffen waarmee Dijkstra bouwt. ‘We krijgen de ingewikkeldste klussen’ PREPREG EN SPRINT “Wij krijgen de ingewikkeldste klussen”, vervolgt Dijkstra met een glimlach, “niks wat we doen is standaard.” Dat blijkt bijvoorbeeld uit de eerder dit jaar opgeleverde carbon roeiboot voor Mark Slats, naar een ontwerp van Dick Koopmans. Slats begint op 12 december met maat Kai Wiedmer aan de Atlantische oversteek en wil een nieuwe recordtijd klokken. Dijkstra, die trouwens in september Nederlands kampioen zeilen werd in de Solo-klasse: “Als wedstrijdzeiler weet ik dat het gewicht van een boot het verschil kan maken, dus daar moet je bij de bouw goed rekening mee houden. Mark wil met zijn roeiboot een record breken, en dan moet de gebouwde romp perfect op gewicht zijn; daar mag het niet aan liggen. Dat is de reden waarom we ditmaal geen romp-dek verbinding wilden, zoals normaal is`. In plaats daarvan hebben we twee mallen tegen elkaar geplaatst, waarin de romp één geheel zou worden. Het laminaat was aan een kant iets langer, om de juiste verbinding te krijgen.” NIEUWE TOEPASSING Deze manier van mallenbouw heeft Dijkstra niet eerder voor een boot toegepast. “De buitenhuid is van carbon, met Corecell-schuim aan de binnenkant. Voor dit casco hebben we prepreg laminaat van Gurit gebruikt. Dat zorgt voor de optimale vezel/hars-verhouding en dus het ideale gewicht. Bij prepreg gebruik je een lijmfilm om het schuim met het laminaat te verbinden. Het schuim neemt geen hars op, zoals met vacuüminjectie wel het geval is. Het scheelt dus gewicht. Om tijdens het bakken in de oven een goede luchtcirculatie rond de mal te krijgen, zijn er aan de buitenkant van de mal gaten aangebracht” Naast prepreg is er nog een andere laminaatvariant, Sprint geheten, een patent van Gurit. Bij prepreg zit de hars in de vezels, maar bij Sprint ligt hij erop, wat een betere ontluchting geeft van het laminaat bij het vacuüm trekken. Het is volgens Dijkstra een prachtig alternatief voor prepreg, bijvoorbeeld als dat niet mag worden toegepast volgens klassenregels, zoals in de Class 40. Overigens wordt alle doekmateriaal bewaard in een vriescel, op een temperatuur van min 18 graden Celsius. IMOCA 60 SPECIAL PRODUCTS: PDC MAAKTE DEZE VACUÜMTAFEL OP MAAT VOOR EEN KLANT. Mark Slats heeft ook plannen om ooit mee te gaan doen aan de Vendée Globe Challenge, de vierjaarlijkse non-stop solorace rond de wereld. “Zo’n Imoca 60 zou ik 32 JACHTBOUW NEDERLAND DECEMBER 2020

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication