5

Veiligheid voorop bij duikboten van U-Boat Worx STRENGE CERTIFICERING ESSENTIEEL Bij U-Boat Worx in Breda worden kleine duikboten gebouwd die aan de hoogste veiligheidseisen voldoen. Strenge certificering van alle onderdelen is een essentiële voorwaarde bij de bouw. De hightec onderwatervaartuigen zijn te vinden aan boord van superjachten en expeditie-cruiseschepen voor het vermaak van de gasten en worden zakelijk gebruikt door offshorebedrijven, maritieme en archeologische onderzoeksinstituten en filmmakers. Deze zomer is U-Boat Worx verhuisd naar een nieuwe locatie aan de Franse Akker in Breda, waar ruimte is voor expansie. Het leveren van tien duikboten per jaar is het streven. De nieuwe NEMO is daarin niet meegenomen, dat wordt een seriematig gebouwde duikboot. Met de bouw van de eerste tien NEMO’s is U-Boat Worx onlangs begonnen. De bouwhal van U-Boat Worx in Breda heeft veel weg van een scène uit een James Bondfilm, waar een ‘bad guy’ aan een geheim wapen werkt. In een felverlichte hoge ruimte met witte wanden, plafond en vloer staan langs beide kanten duikboten in verschillende stadia van afbouw opgesteld, waaraan in zwartgeklede mannen met zwarte mondmaskers werken. Marketingmanager Roy Heijdra geeft een rondleiding. Aan een imposante oranje duikboot werken vier mannen. Er wordt onder meer een grijparm aan gemonteerd. Close-up foto’s maken van dit onderwatervaartuig is niet toegestaan. Het is een speciale uitvoering van de U-Boat Worx C-Researcher, waarmee de opdrachtgever zelf in de publiciteit wil treden. Maar Heijdra kan er wel meer over vertellen: “Deze duikboot voor drie personen wordt geïnstalleerd op een door Damen gebouwd expeditieschip en kan 1.140 meter diep. Hij is bestemd voor een documentairemaker die er ook voor hobby mee wil duiken. Er wordt een van de meest geavanceerde onderwatercamera’s in geïnstalleerd met bijbehorende extra lampen en energiebronnen om acht uur lang onder water te blijven.” EXPEDITIE-CRUISESCHEPEN We komen langs een duikboot met twee bollen, een Cruise Sub 7, die thuishoort op de Scenic Eclipse, een zeer luxueus expeditie-cruiseschip, dat vorig jaar in de vaart is gekomen. De duikboot kan met zes passagiers en een piloot een diepte van 300 meter bereiken. Heijdra: “Deze sub heeft van augustus tot februari elke dag in Antarctica gedoken en dat is geen probleem, onze duikboten zijn voor deze barre condities gemaakt. Hij krijgt nu een uitgebreide onderhoudsbeurt. Daarbij worden ook de bollen van acrylaat ontvet en kleine krasjes worden weggepolijst. Je ziet hier in de hal veel reflectie, maar onder water valt die spiegeling helemaal weg. Je weet niet waar de bol begint of eindigt, bijna 360 graden zicht. Het is een fantastische belevenis weet ik uit eigen ervaring.” Voor de uitbraak van Covid-19 reisde Heijdra over heel de wereld om de duikboten te promoten. Dit jaar was hij alleen voor een fotoshoot op Curaçao, waar U-Boat Worx een opleidingscentrum heeft. CRUISE SUBS U-Boat Worx heeft twaalf Cruise Subs, met twee bollen, in de orderportefeuille. Heijdra licht toe dat dit een markt is met veel potentie. “Wereldwijd zijn 33 expeditie-cruiseschepen in aanbouw, die voor 2022 opgeleverd worden. Het zijn kleinere schepen, maar de intentie om de cruise te beleven is heel anders. Niet meer massaal aan het zwembad hangen en ’s avonds aan het ‘all you can eat’ buffet aanschuiven. Het zijn expeditie-cruises naar Antarctica, Groenland of Galapagoseilanden, bestemmingen waar grote cruiseschepen niet komen. Aan boord zijn marine biologen en archeologen, die ’s ochtends een lezing in het auditorium geven en ’s middags stappen de gasten in een Zodiac of duikboot om het gebied te ontdekken. Dat is een heel andere ervaring vergeleken met een gewone cruise. Daar ligt de toekomst, kleinere en exclusievere schepen, veilig voor corona.” EEN CRUISE SUB IN AANBOUW. DE GROENE FOLIE BESCHERMT HET ACRYLAAT. JACHTBOUW NEDERLAND DECEMBER 2020 5

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication