22

ZWEMPLATEAU MET BAKSKIST EN ZITBANK, AAN BOORD VAN DE CK 45 CABRIOLET. In 1962 besloten scheepstimmerlieden Chris de Koning en Jan Keyzer sr. tot samenwerking. Ze werkten veel voor werven in de omgeving van Leiden – Klaassen, Mulder, Visch, om er een paar te noemen – en deden daar een schat aan ervaring op. De tijd was rijp voor een eigen werf met eigen boten. Ze streken neer in een voormalige pannenloods aan de Does in Leiderdorp. Met hun achternamen had de naam ‘Admiraal’ voor de hand gelegen om mee te geven aan hun eigen schepen. Het werd echter het internationaler klinkende ‘Crown’; niet minder toepasselijk. SERIEMATIG De eerste schepen die van stapel liepen, pasten geheel in de jaren zestig: motorkruisertjes van 6, 7 meter lengte, met een stalen romp en een houten opbouw. Het waren aanvankelijk one-off’s waar veel uren in gingen zitten. Eind jaren zestig kwam de eerste Crown Cruiser 740 op de markt die seriematig werd gebouwd. Het was de start van een bloeiperiode met verscheidene modellen (met of zonder achterkajuit) in diverse lengtes, tot en met de 970. In 1970 gingen beide compagnons hun eigen weg en besloot Jan Keyzer de werf voort te zetten. Al snel traden zijn zonen Koos en Peter in dienst. In 1986 gevolgd door de DE PANORAMISCHE VOORRUIT VAN DE CK 45 MET HOUTEN AFWERKING. 22 JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2019 derde broer Jan junior. Jan Keyzer jr.: “Het ontwerp van de eerste Crown Cruiser was gemaakt door constructeur Frauenfelder van jachtwerf Visch. Daar werd lang op voortgeborduurd in de jaren zeventig. De houten opbouw verdween en werd volledig staal. Je kreeg op een gegeven moment de populaire ‘GSAK’, gesloten salon met achterkajuit, met bovenbesturing.” Er was grote vraag naar motorboten in die jaren; van de Crown Cruiser 885 bijvoorbeeld werden jaarlijks 12 tot 15 exemplaren gebouwd. Jan Keyzer jr.: “We bouwden een paar kant-en-klare schepen, maar het gros ging toen als glasdicht casco de deur uit. Dat was heel gebruikelijk in die tijd.” MEER NIEUWE MODELLEN Begin jaren tachtig ontstond er een economische tegenwind die Nederland in een diepe crisis dompelde. De werf wist te overleven en introduceerde zelfs de Crown Cruiser 970 ZLK, met salon en open kuip.

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication