23

DE CORONA 120 MET OVERHANGENDE BOEG TREKT Z’N EIGEN GROEP LIEFHEBBERS. Met dit model wist de werf de marktpositie te herstellen toen de markt weer aantrok. Er verschenen nog meer nieuwe modellen, waaronder een trawler en de Caprice met verbrede romp. In de jaren negentig lag de productie bijna op een boot per maand. De drie broers Keyzer namen de werf over van hun vader, enkele jaren voor diens overlijden in 1995. In 1998 werd geïnvesteerd in nieuwbouw op dezelfde locatie. In de eerste plaats om beter te kunnen werken, maar het had mede te maken met de bouw van een aanpalende woonwijk, waardoor er strengere eisen gingen gelden. Overzichtelijk portfolio met drie Crown Keyzer modellen en twee Corona’s SNIJPAKKETTEN “Wat wij ook merkten”, vervolgt Jan Keyzer, “is dat de klant steeds veeleisender werd. De vraag naar meer luxe en comfort nam enorm toe. We hadden tot dan toe steeds nieuwe varianten op het oer-ontwerp van Frauenfelder weten uit te brengen, maar de rek was er op gegeven moment uit. In 2003 hebben we het roer omgegooid en hebben gekozen voor een digitaliseringsslag met snijpakketten. Daartoe zijn we een samenwerking aangegaan met Vripack Design in Sneek. Aanvankelijk had ik mijn bedenkingen bij snijpakketten. Ik tekende al jaren onze schepen in volle vrijheid en was bang die vrijheid kwijt te raken. Maar die vrees bleek ongegrond. Dat ontwerpen kan ik blijven doen, ik ben als het ware ‘aangever’ van Vripack. Zij doen alle engineering en zorgen voor de uitslagen en snijfiles. Het is mogelijk variaties op het bestaande model te maken zonder te hoge kosten. Belangrijk, want de prijsdruk is er altijd; de bouw moet betaalbaar blijven. Als we een nieuw schip bouwen, ben ik al direct met varianten bezig – ‘vooruit-ontwerpen’ noem ik dat …” De pakketten komen bij Snijtech in Joure vandaan en zijn laser-gesneden, wat nauwkeuriger is dan met een plasmasnijder. De eerste Crown Keyzer 42 SC markeert de overgang naar bouw met snijpakketten en het model komt in 2004 op de markt, een jaar later gevolgd door de 37 SC. Al snel volgen ook cabriolet-versies die populair blijken. ANDERS DENKEN De algehele tendens in de watersport was nog steeds: groter, luxer en gerieflijker. De eenvoud van weleer was uit zicht geraakt. Met de Corona in 2011 probeerde de werf die trend van steeds luxer te doorbreken. Keyzer: “De Corona staat niet alleen voor een ander model, maar ook voor een andere manier van denken. Een concept dat efficiënt en sneller te bouwen is. Het jongste lijn Crown Keyzer-modellen, de 36, 41 en 45. Naast de rechte boeg worden ze gekenmerkt door een windscherm met panoramische vooruit, van gebogen en gelijmd glas. De randen zijn rijk afgewerkt met hout. Afgelopen zomer leverde de werf uit deze reeks een nieuwe 41 Cabriolet Hard Top op. In dit geval voorzien van een vast dak met elektrisch schuifluik in plaats ontwerp heeft een ander spantenraam, met langsspanten.” De Corona heeft een vallende boeg en biedt veel volume, en dus ruimte boord. In 2015 deed met het Imperator-ontwerp de waaier-steilsteven zijn intrede in het portfolio van Crown Yacht. Een stoer schip met rechte boeg en dito ramen. Bovendien vormde dit ontwerp de basis van de JAN KEYZER: ‘KOMST DERDE GENERATIE IN HET BEDRIJF GEEFT NIEUWE PERSPECTIEVEN.’ (Foto Laurens van Zijp) JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2019 23

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication