24

EEN CORONA 120 OP STAPEL. (Foto Laurens van Zijp) van een cabrioletkap. Daarmee is een ruime stuurhut ontstaan, grenzend aan de al even royale, zelflozende kuip. Ondanks het vaste dak blijft de kruiphoogte beperkt tot 2,35 meter. OVERZICHTELIJK PORTFOLIO Direct nadat deze 41 Cabrio HT van stapel was gelopen, werd begonnen aan een volgend nieuwbouwproject. “We zijn nu een Corona 120 aan het bouwen, een 12 meter jacht”, aldus Keyzer, “en binnenkort beginnen met aan een Corona 107. De vraag naar het Corona model is niet alleen prijs gestuurd, er is ook een groep liefhebbers die bewust voor dit type schip kiest. Het ontwerp is geüpdated en toch weer iets luxer geworden met een buitenberging annex zitbankje op zwemplateau. De drang van ons team om hele mooie boten te bouwen blijft nu eenmaal aanwezig.” Het huidige portfolio is overzichtelijk met drie Crown Keyzer types en twee Corona’s. “In de beperking schuilt de kracht”, aldus Keyzer. Constante factor in de historie van de werf is het gestaag uitbrengen van nieuwe modellen. Keyzer: “Net zoals in de automotive branche moet je steeds nieuwe modellen blijven ontwikkelen om de koopimpuls te blijven prikkelen. Je moet de klant blijven verleiden. Bij een boot speelt emotie een rol, en ook trots; je kijkt graag met trots naar je nieuwe schip.” 24 JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2019 PERSPECTIEF Het team is intussen uitgebreid. De drie gebroeders hebben gezelschap gekregen van de derde generatie: Alex (1993) en Marjon (1996) Keyzer. Beiden hebben na hun opleiding eerst elders gewerkt en hebben daarna bewust gekozen voor het familiebedrijf. Alex rondde het Hout- en Meubileringscollege in Rotterdam af en legt zich toe op de afbouw en intimmering. Zijn nicht Marjon heeft het diploma Scheepsen Jachtbouw van het STC in Rotterdam op zak en is bekwaam lasser en metaalbewerker, terwijl zij ook schilderwerk doet. “Hun komst geeft nieuw perspectief”, stelt Jan Keyzer met voldoening vast, “we kunnen nieuwe uitdagingen aannemen.” Een van die uitdagingen is het dealerschap van Topdek kunststof scheepsdekken. Een extra activiteit naast nieuwbouw, onderhoud en reparatie. Over de toekomst zegt Keyzer: “De veranderende demografie is van blijvende invloed. Watersport als ‘way of life’ zoals de babyboom-generatie dat beleefde, bestaat amper meer. De huidige generaties zien bezit eerder als verplichting. Boten worden meer en meer door families gekocht en rouleren vervolgens gedurende het seizoen. Maar hoe het ook zij, watersport zal blijven bestaan, niches zullen er altijd zijn en de vraag naar nieuwe schepen ook!” www.crownyacht.nl STALEN ROMP, HOUTEN OPBOUW: MOOI TIJDSBEELD UIT 1965.

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication