26

JERRY SCHUITEN VAN INTERBOAT OVER 25 JAAR SUCCES: ‘De kern is kwaliteit leveren’ Ondernemen is soms net golfsurfen. Goed inschatten welke golf zich opbouwt tot de ideale en klaar zijn om precies op tijd mee te liften. Vader en zoon Schuiten kozen begin jaren negentig het juiste momentum toen zij besloten zich toe te leggen op sloepen. Zij zagen de herwaardering van dit scheepstype, dat evolueerde van werkboot tot gerieflijk en veelzijdig pleziervaartuig. Het sloepvaren werd een enorme trend die in de periode van hoogconjunctuur als een surfgolf door watersportland spoelde. “Pa had gevoel voor de markt”, blikt Jerry Schuiten terug, “hij verzamelde de juiste technische mensen om zich heen en we begonnen in 1994 met de 16, een sloep van DE INTERBOAT SLOEPEN ZIJN ONGEKEND POPULAIR GEWORDEN. DIT IS EEN 5,70 METER LANGE INTERBOAT 17, DE KLEINSTE MAAT IN HET SLOEPENAANBOD, MET EEN PRIJS VANAF € 29.900 BEREIKBAAR VOOR EEN BREED PUBLIEK. (Foto’s Interboat) Een 25-jarig bestaan, een nieuw vlaggenschip en een verkoop stimulerende zomer. 2019 is een gedenkwaardig jaar voor Interboat, een werf die volledig ‘Dutch built’ schepen levert. Een passend moment om met directeur/eigenaar Jerry Schuiten in de showroom in Loosdrecht stil te staan bij het succes. 4,80 meter lengte. Al snel gevolgd door de 19, een meter langer, ruimer en stabieler. Beide modellen sloegen direct aan, ook al omdat ze met die maatvoering destijds in een prettig prijssegment vielen. Ze waren daardoor bereikbaar voor beginnende watersporters. We kozen van meet af aan voor een eigen stijl, met nadruk op comfort, een goede stuurzitpositie, een stabiele romp – vandaar een spiegelmodel – en weinig onderhoud. Kwaliteit was een ander uitgangspunt en ook dat staat nog altijd hoog in ons vaandel.” PRODUCTIE IN EIGEN BEHEER In de beginjaren besteedde Interboat de productie uit, maar nadat een polyesterfabriek in Kampen was overgenomen, werd vanaf 1996 de productie in eigen beheer gedaan. De groei ging hard door, met grotere sloepen. In 2002 werd een nieuwe werf betrokken in Zwartsluis. Die is inmiddels al twee keer uitgebreid, zodat er nu 7.000 vierkante meter productieruimte staat, waar een vijftigtal medewerkers werkt. Daar bouwt Interboat alle boten zelf, verdeeld over drie modellijnen: de Interboat sloep, Intender en Intercruiser. Het is met recht ‘Made in Holland’. Schuiten: “We doen alles in eigen huis; inclusief het maken van de mallen. We werken trouwens nog volgens de hand lay up methode, we spuiten de roving niet, maar leggen matten 26 JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2019

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication