40

Boot Düsseldorf: in de verte donkere wolken Nog een maand of drie en dan barst Boot Düsseldorf los en komen er weer circa 250.000 bezoekers op de grootste watersportbeurs ter wereld af. De beursorganisatie organiseert traditiegetrouw in oktober een persconferentie om de laatste stand van zaken bekend te maken. De vooruitzichten op de korte termijn zijn goed, de hallen zijn overvol en er hebben zich bijna 200 nieuwe exposanten gemeld, maar beursdirecteur Petros Michelidakis bereidt zich toch voor op slechtere tijden. “Boot Düsseldorf is onze baby”, aldus Michelidakis in Den Haag tot de Nederlandse en Belgische pers. “We vragen ons af of onze zeilboot goed is uitgerust voor als het slecht weer wordt. Hebben we alles gedaan om te overleven? Ja, we zijn goed voorbereid voor 2020. Ik denk niet dat we in gevaar zijn en we kunnen de juiste stappen nemen als het later tot een moeilijke situatie komt.” Het is duidelijk dat de beursorganisatie de ontwikkeling van de conjunctuur nauwlettend in de gaten houdt. Jürgen Tracht, directeur van het Bundesverband Wassersportwirtschaft (BVWW), onderbouwde aan de perstafel met een marktoverzicht de visie van Michelidakis. De koopbereidheid van de Duitse watersporter is ook voor de Nederlandse ondernemers van groot belang. Onder de Nederlandse exposanten zijn ruim 25 jachtwerven en 86 bedrijven die watersportgerelateerde producten en diensten aanbieden. In 2019 trok de beurs ruim 198.000 Duitse bezoekers. “Na een zeer succesvolle boot Düsseldorf 2019 is de watersportbranche met volle kracht aan het seizoen 2019 begonnen. Een conjunctuurenquête halverwege het jaar toont aan dat de ondernemingen tevreden waren over de zakelijke ontwikkelingen in de eerste helft van het jaar”, aldus Tracht. “Maar daar waar het zakelijk succes van 2017 nog door bijna 87 procent als positief werd beoordeeld, is dat dit jaar nog maar 74 procent. Een zekere erosie van de conjunctuur lijkt dus onmiskenbaar aanwezig. Uit gesprekken met botenbouwers en -handelaren blijkt een toenemende scepsis. Voor het jaar 2020 verwachten de ondernemingen een markt die gelijk blijft. Voor de verdere ontwikkeling wordt een conjuncturele terugval niet uitgesloten.” Tracht verwijst naar Duitse ministerie van economische zaken, dat na tien jaar flinke groei voor 2019 rekent met een minimale toename van het bruto nationaal product van rond de 0,5 procent. “Minder positief gestemde experts zullen hier eerder van een stagnatie van de groei spreken. De internationale groeiende ten40 JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2019 dens voor marktafscherming, handelsoorlogen, Brexit-zorgen, maar ook de gemiste ontwikkelingstrends – bijvoorbeeld e-mobility, de motorvoertuigenbranche en China – verkleinen de exportkansen van ondernemingen. Dit geldt niet alleen voor de Duitse economie, maar voor heel Europa.” Het Duitse instituut GfK deed in juli een onderzoek, waaruit blijkt dat de aankoopbereidheid van Duitse consumenten een terugval vertoont naar de laagste stand sinds oktober 2015. www.boot.de Indeling beurs op de schop De indeling van de zeventien beurshallen met een totale oppervlakte van 220.000 meter is ingrijpend op de schop gegaan. De nieuwe Hal 1, met een gebouwbreed 17,5 meter hoog atrium van 2.000 vierkante meter als imposante entree, is precies op tijd klaar. Messe Düsseldorf heeft hier 140 miljoen euro in geïnvesteerd. Deze zuidingang is ook de plaats waar bussen en taxi’s de bezoekers zullen afleveren. De enorme vrije overspanning van de 158 meter lange en 77 meter brede hal biedt ongekende presentatiemogelijkheden. Het wordt de thuishaven van middelgrote motorjachten van 10 tot 20 meter met een inboardmotor. Grote seriebouwers als Jeanneau, Bénéteau, Bavaria, Sealine en Greenline zijn hier te vinden, maar tot onze grote verrassing ook de Nederlandse stalen jachten, waaronder bijvoorbeeld Linssen Yachts. Hal 2 bestaat niet meer, die is opgeslokt door Hal 1. In Hal 3, waar het accent ligt op boten met buitenboordmotoren tot 10 meter lengte, komt een onafhankelijk ‘starterscentrum’ dat beginnende watersporters kan informeren over de boten die aan hun wensen voldoen. Dit in samenwerking met de uitgever van het Duitse watersportmagazine Boote. De grote merken buitenboordmotoren zijn hier ook te zien. Hal 4 biedt plaats aan tow-boats en sportboten. Voor de invulling van Hal 5 heeft de beursorganisatie iets nieuws bedacht: ‘superboats’. Volgens beursdirecteur Michelidakis gaat het om boten die gekwalificeerd kunnen worden als buitengewoon, innovatief of luxueus. Denk aan amfibievaartuigen, exclusieve tenders, chase en shadow boats. Energiemultinational ABB, die zich niet eerder in de watersport manifesteerde, is hier van de partij met een elektrisch aangedreven boot. Hal 6 blijft het mekka voor superjachten. Op de galerij die uitzicht biedt op deze luxe schepen, staan stands van werven die jachten bouwen welke niet in de hal passen. Hal 7 hangt vol met maritieme kunst. Hal 8a is omgedoopt in Beach World, met behalve surfboards de trendsporten kiten en SUP-boards en een staande golf, The wave, waarop echt kan worden gesurft. In Hal 9,10 en 11 vinden bezoekers RIB’s, kleinere dinghy’s/bijbootjes en inboard motoren. Een groot aantal bezoekers (26%) heeft interesse in de duiksport en komt op een nieuwe plaats, in Hal 11 en 12, aan zijn trekken. Om het totaalaanbod compleet te maken zijn in Hal 13 en 14 bedrijven te vinden die vakanties bieden met een maritiem raakvlak, van cruises tot het huren van een houseboat. De zeilboten staan in Hal 15, 16 en 17. Ook hier is een stand van Start Sailing, die beginners onafhankelijke hulp biedt bij het kiezen van een zeilboot die bij ze past. Boot Düsseldorf wordt gehouden van 18-26 januari. TEKST EN FOTO’S RENS GROENENDIJK BEURSDIRECTEUR PETROS MICHELIDAKIS: “BOOT DÜSSELDORF IS ONZE BABY”. DIRECTEUR JÜRGEN TRACHT VAN DE DUITSE WATERSPORTBOND BVWW: “EEN CONJUNCTURELE TERUGVAL IS NIET UITGESLOTEN”.

41 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication