67

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Stoere elektrosloep van Van Vossen De E-Sloep 690 is de jongste toevoeging aan de modellenreeks van Van Vossen Engineering in Giethoorn. “Uitgevoerd met een lithium-ion pakket van 300 Ah en gemotoriseerd met een Arka podmotor van 7,5 kW”, meldt Han van Vossen, “goed voor een top van 12 km/u en met een kruissnelheid van 9 km/u kan het schip het moeiteloos een vaardag volhouden. Het verbruik is 30 ampère per uur, dus theoretisch kun je 10 uur varen. Maar met belading en golven nemen we een marge en houden we 8 uur aan. Na pakweg 6 uur laden is de accu weer helemaal vol. Tussentijds bijladen kan ook zonder problemen.” De romp is gemaakt van 4 mm aluminium plaat met gesneden spanten en is relatief licht gehouden voor een optimaal rendement van de elektrische voortstuwing. De spiegel laat het water makkelijk los. Sturen gebeurt met de podmotor, waardoor nauwkeurig te manoeuvreren valt. Handig: de pod is voorzien van een wiersnijder. De boot is geschikt voor 12 personen en heeft een kuip in twee delen. Voorin is het loungegedeelte, waar met een optioneel vulstuk een zonnebed te maken is. Achterin zitten de opvarenden rond de stuurstand. De achterste bank loopt door naar het zwemplatform. De kuip is zelflozend en de kuipvloer is standaard van traanplaat, maar kan ook worden voorzien van verlijmd formica met teakprint. Bolders en grijpstangen versterken het robuuste karakter, evenals de zichtbare lasrupsen. Die kunnen overigens naar wens ook worden weggewerkt. Alle kussens kunnen worden opgeborgen in de bakskisten. Een buiskap is optie. De afmetingen zijn: 6,90 x 2,50 x 0,55 m. De kruiphoogte is 1,15 m en het gewicht komt op 1.200 kilo. www.vanvossen.com Delfino 62 Grand Voyager trawlers van de werf. De 62 GV heeft met de rechte boeg moderne, strakke lijnen meegekregen. Zoals de naam al aangeeft is de GV helemaal uitgerust voor lange reizen en een langdurig verblijf aan boord. Het ontwerp is van Theo Werner in samenwerking met de werf. De Alm uit Werkendam toonde op de afgelopen natte HISWA een robuuste steilsteven, de Delfino 62 Grand Voyager. Duidelijk anders van ontwerp en opzet dan de eerdere Delfino Er zijn drie varianten van deze Delfino Grand Voyager: in 15, 19 en 24 meter. De 62 GV die op de beurs lag, is voorzien van een 280 pk zescilinder John Deere 6068 SFM 85 diesel, Orders voor Damen en Amels Damen Shipyard en dochterwerf Amels hebben beide een order in de wacht gesleept. Amels gaat een 62 meter motorjacht bouwen in de Limited Editions range. De eigenaar, afkomstig uit de Azië/Pacific-regio, kan reeds in het voorjaar van 2020 over het schip beschikken. De opdrachtgever heeft in samenspraak met ontwerper Tim Heywood en het design team van Amels een mooi kleurenschema gekozen. De romp wordt lichtgrijs en de opbouw wit, waardoor de lange lijnen van de bijlboeg tot aan het zwemplatform worden geaccentueerd. Het interieur wordt ontworpen door Laura Sessa, in samenwerking met interieurspecialisten van Amels. De Amels 206 heeft twee VIP-suites op het brugdek, ronde ramen in de eigenaarssuite en in het voorschip een afsluitbare opslag voor twee tenders tot 8 meter lengte. Het jacht heeft een volume van 1.131 GT. 75 METER SUPPORT JACHT Damen gaat een 75 meter support jacht bouwen, een YS 7512, het grootste dat de werf in deze serie heeft. De oplevering is voorzien in 2022. De Wright Maritime Group is supervisor voor de opdrachtgever. Het schip wordt 12 meter breed en heeft een volume van circa 1.900 GT. De maximum snelheid is 18 knopen. Een hangar kan plaats bieden aan een D14-klasse helikopter. Aan boord is plaats voor 45 mensen, inclusief bemanning, gespecialiseerde staf en gasten. Tenders, helikopter, waterspeelgoed en duikuitrusting vinden er een plek, waardoor op het moederjacht meer ruimte beschikbaar komt. Voor de handling is een 11,45 tons dekkraan aanwezig met een bereik van circa tien meter. De Yacht Support schepen zijn gebaseerd op de gepatenteerde Sea Axe-romp. Voor gebruik in de offshore en door marines en kustwachten zijn wereldwijd al meer dan 200 enkelschroefs, maar het ontwerp kan ook als dubbelschroefs worden uitgevoerd. Het schip heeft spudpalen die onzichtbaar in het casco zijn geïntegreerd. Voor een rustige zeegang zijn Magnum systeemstabilisatoren geïnstalleerd. De inrichting is in samenspraak met de klant uitgevoerd; het gekozen licht eiken geeft met name onderdeks een ruimtelijk effect. www.alm-jachtbouw.nl TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte: 6,90 m. Breedte: 2,50 m. Diepgang: 0,55 m. Kruiphoogte: 1,15 m. Gewicht: 1.200 kilo Romp: aluminium Motor: Arka Pod 7,5 kW Sea Axe-schepen afgeleverd. Damen bouwde reeds negen Yacht Support-schepen. www.yacht-support.nl www.amels-holland.com JACHTBOUW NEDERLAND OKTOBER 2019 67

68 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication