39

Anton van den Bos bij een Elling E6: “We willen de modernste technieken Tekst en foto’s Rens Groenendijk toepassen”. Brand snel te boven Snel herstel Elling Shipbuilding na brand in 2016 Conservatief met moderne inslag Na twintig jaar aan de weg te hebben getimmerd met de polyester motorjachten Elling E3 en E4 kwam in 2016 dan eindelijk de Elling E6, het twintig meter lange vlaggenschip van Elling Shipbuilding uit Aalst. “Drie modellen, daar blijft het voorlopig bij”, zegt werfdirecteur Anton van den Bos resoluut. Hij wil niet conservatief genoemd worden, want de werf bedenkt keer op keer baanbrekende technische innovaties. Een grote brand in 2016 was een zware tegenslag, maar dankzij gemotiveerd personeel kwam de zaak weer snel op de rit. De ontwikkeling van Elling is begin jaren 90 van de vorige eeuw in gang gezet door Jan van der Pas, directeur marketing van design bureau Cor D. Rover, toen nog een watersporter die ontevreden was over het marktaanbod van motorjachten. Ontwerpers Frank Mulder en Cor de Rover ontwierpen het exterieur en de Britse jachtdesigner Ken Freivokh het interieur. Van den Bos werkte destijds bij AkzoNobel, de producent van onder meer Twaron, een ijzersterke synthetische vezel, waarvoor hij nieuwe toepassingen moest zoeken. Hij kwam regelmatig bij Neptune Marine Shipbuilding over de vloer, een bedrijf dat al sinds het begin van de jaren zeventig pionierde met de bouw van glasvezelversterkte polyester boten. Van den Bos werd directeur van Elling en het is daarom niet vreemd dat ‘zijn’ Twaron wordt toegepast in een speciaal laminaat voor de romp van alle modellen. De matten glasvezel met daartussen gesprayde lagen met korte glasvezels, worden aan de binnenzijde versterkt met twee lagen ijzersterk Twaronweefsel, met de hand opgebracht. De romp kan daardoor een aanvaring met bijvoorbeeld een in het water drijvende container weerstaan. Bovendien is Twaron geluiddempend. Twaron kan niet worden geknipt of gesneden, zo sterk is het, de benodigde stukken worden op maat gemaakt met een diamant-slijptol. Dat de Elling Shipbuilding anno 2018 floreert is een regelrecht wonder. Anton van den Bos herinnert zich 16 december 2016 als de dag van gisteren. “Ik werd ’s avonds thuis in Velp gebeld met de boodschap dat er brand was. Sneller dan de brandweer reed ik naar Aalst, waar een grote brand woedde op de werf. Een drama, het ergste wat een jachtbouwer kan overkomen. Het frustrerende is dat de oorzaak niet achterhaald kon worden. We voldeden aan alle veiligheidsregels, van vlamdovende prullenbakken tot aparte opslag buiten van gevaarlijke stoffen, het vuil werd iedere avond opgeruimd.” De volgende dag kon de balans worden opgemaakt. In de twee afgebrande afbouwloodsen stonden vijf E4 motorjachten in verschillende stadia van afbouw, waarvan er één zelfs gereed stond om naar Boot Düsseldorf te worden over overgebracht. “Er was helemaal niets van over, vreselijk triest. En het ging juist heel goed, we hadden het verschrikkelijk druk”, aldus Van den Bos. “Gelukkig was de loods met mallen gespaard gebleven. De motivatie van het personeel was onvoorstelbaar groot. We waren binnen drie maanden weer volop in productie.” De herbouw van de loodsen is voor volgend jaar gepland. Tot die tijd worden Elling E4’s afgetimmerd in Hardinxveld-Giessendam, de E6 in Aalst. Van den Bos: “We nemen de tijd omdat we ondanks dat de boel verzekerd was, een flink verlies hebben geleden, want de productie viel natuurlijk weg. Bovendien willen we de nieuwbouw optimaal inrichten voor de productie, met de ervaringen die we de afgelopen jaren met seriebouw hebben opgedaan, dat vergt een enorm goede voorbereiding.” 39 Jachtbouw Nederland 5 oktober 2018

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication