12

Tata Steel Tata sluit CCS-route uit en gaat voor waterstof Groen Staal! De ontwikkelingen rondom Tata Steel IJmuiden volgen elkaar in rap tempo op. Het bedrijf staat onder steeds grotere druk om de lokale uitstoot van PAK’s en metalen te beperken. Tegelijkertijd is Tata de grootste uitstoter van CO2 in Nederland. Het ‘Groen Staal’ plan van FNV, dat in mei van dit jaar werd gepresenteerd, lijkt relevanter dan ooit, vooral nu ook ingenieursbureau Roland Berger heeft becijferd dat het plan technisch haalbaar is. Tata zet in op een versnelde vergroening, zonder CCS. B egin dit jaar zag de toekomst van Tata Steel er nog heel anders uit dan een krappe tien maanden later. Het bedrijf had aangekondigd om 300 miljoen euro te investeren in de aanpak van de lokale uitstoot. Om de CO2 -uitstoot te beperken zou de komende jaren fors worden ingezet op CCS. Het eerste plan wordt alsnog (versneld) uitgevoerd, het tweede plan niet. Groener en sneller Dit voorjaar presenteerde FNV Staal het plan ‘Groen Staal’ waarin wordt beschreven hoe Tata Steel zou kunnen vergroenen. “We hebben vervolgens aan ingenieursbureau Roland Berger gevraagd om zowel de CCS-route, als ons Groen Staal plan door te rekenen op technische haalbaarheid”, vertelt Cihan Lacin, bestuurder bij FNV Staal. De - korte - conclusie van het tussenrapport luidt: het Groen Staal plan is groener en sneller dan de route via CCS. En die conclusie werd getrokken nog voordat bekend werd dat de plannen in het Europese Fit-for-55 programma niet in lijn zijn met de Nederlandse strategie, waarbij er fors wordt ingezet op CCS, voor de verduurzaming van de industrie. Dat Nederland straks van de EU wellicht een tik op de vingers krijgt dat het teveel inzet op CCS, zou nog eens een extra duwtje kunnen betekenen voor het Groen Staal plan. Subsidie “We mikken in Nederland vooral op CCS en steken daar heel veel geld in vanuit de SDE++ subsidie”, weet Lacin. “Voor groene waterstof en de route naar groene waterstof wordt echter nauwelijks geld gereserveerd, terwijl nu blijkt dat de EU die route toch sterk prefereert.” Dat Nederland straks van de EU wellicht een tik op de vingers krijgt dat het teveel inzet op CCS, zou nog eens een extra duwtje kunnen betekenen voor het Groen Staal plan... 12 | nummer 6 | 2021 Het tussenrapport van Roland Berger en de wens van de EU om via groene waterstof te verduurzamen, wil niet zeggen dat het kabinet ineens de portemonnee trekt voor de verbouwing van Tata Steel. Desondanks heeft Tata al toegezegd de oorspronkelijk CCS-route te laten varen en in te willen zetten op de Groen Staal route, los van de beschikbaarheid van subsidies. “En de subsidie daarvan is op dit moment nog onzeker”, verduidelijkt Lacin. “Wel is het zo dat alle politieke partijen hun steun hebben verleend aan het zoeken naar een manier om de verduurzaming van Tata middels de groene route te subsidiëren. Maar dat bete

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication