Door te kiezen voor de DRI-Groen Staal route, zal de overlast voor de omgeving sneller afnemen dan met de CCS route. kent dus niet dat die subsidie al geregeld is.” De geschatte kosten voor de Groen Staal route bedragen zo’n 1,4 miljard euro. Tata Steel noemt de nieuwe route overigens de DRI-route, maar in grote lijnen komt het DRI plan overeen met het FNV Groen Staal plan. Tata Steel IJmuiden voorlichter Robert Moens vertelt: “We hebben inderdaad de keuze gemaakt voor de route naar CO2 -vrij staal in 2050 middels waterstof. De hulp van de overheid is daarbij echter onontbeerlijk op een aantal terreinen. Niet alleen als het gaat om subsidies, maar ook met betrekking tot de vergunningen en de infrastructuur. We zijn op dit moment bezig om die waterstofroute verder uit te werken en voor het einde van het jaar kunnen we daar meer over vertellen.” Niet alleen Tata Het Belgische Arcelormittal kondigde recent aan om, net als Tata, ingrijpend te willen vergroenen. De Belgen denken zo’n 1,1 miljard euro nodig te hebben voor de vergroening. In tegenstelling tot de situatie van Tata heeft de Belgische overheid al toegezegd het leeuwendeel van deze vergroening te zullen betalen. Journalist Koos Schwartz stelde in Trouw op 3 oktober vast dat het niet alleen om de 1,4 miljard voor Tata gaat. Want wat gebeurt er als BP, Esso en Shell ook om een rijksbijdrage vragen? “Is het te verdedigen als een groot bedrijf als Shell, dat veel winst betaalt aan aandeelhouders en voor miljarden met overtollig kasgeld eigen aandelen inkoopt, bij de overheid zou vragen naar vergroeningssubsidies?”, vraagt Schwartz in het dagblad. Geen toezeggingen Persvoorlichter van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat Thomas Hart vertelt het volgende: “In de eerder door Tata Steel Nederland en EZK opgestelde Expression of Principles (EoP), heeft EZK toegezegd zich in te spannen om knelpunten op het gebied van onder andere infrastructuur en vergunningverlening weg te nemen. In de EoP worden geen financiële toezeggingen gedaan. Wel staat erin dat Tata Steel Nederland en de Staat in gesprek blijven om te bekijken of de huidige subsidieregelingen passend zijn om de verduurzaming van de industrie te ondersteunen.” “Ook heeft EZK in dit kader toegezegd in gesprek te willen met Brussel over op welke manier er eventueel steun gegeven kan 13
14 Online Touch Home