uiteraard wel dat de politiek over de brug komt”, voegt Lacin toe. Met de overstap naar EAF en DRI maakt Tata ook een stap als het gaat om circulair produceren worden aan de DRI-route van Tata Steel Nederland’, vervolgt Hart. “Daarvoor is het nu eerst van belang dat Tata Steel Nederland hun business case voor de DRI-route verder uitwerkt, bijvoorbeeld op financieel en technisch gebied. Inzicht in hoeveel groene waterstof wanneer en tegen welke kosten nodig is, is van belang om te kunnen inventariseren welke overheidsbijdrage voor de DRI verduurzamingsroute van Tata Steel Nederland mogelijk en wenselijk is. Tata Steel Nederland en FNV hebben besloten om voor de uitwerking van de business case van de DRI-route het Roland Berger Rapport te gebruiken. Resultaten worden dit najaar verwacht. Pas als de business case af is en de behoefte voor overheidsbijdrage concreet wordt voor de DRI-route, kan daarover concreet met Brussel en Tata Steel Nederland in gesprek gegaan worden.” Intussen zet Nederland stappen op het gebied van de benodigde infrastructuur, meent Hart. ”Met Prinsjesdag heeft het kabinet 1,3 miljard euro gereserveerd voor energie-infrastructuurprojecten die belangrijk zijn voor de klimaat- en energietransitie. Hiervan is 750 miljoen euro bestemd voor het ombouwen van delen van het bestaande gasnet tot een landelijke ‘waterstof backbone’ die de Nederlandse industrieclusters verbindt.” Randvoorwaarden De keuze van Tata Steel om de CCS route links te laten liggen, heeft grote gevolgen voor de lokale vervuiling. Voor de directe omgeving van Tata zijn het vooral Kooks- en Gasfabriek 2 en Hoogovens 6 die het gros van de uitstoot veroorzaken. Lacin: “In ons tijdspad gaan we er vanuit dat die beide fabrieken in 2025 vervangen worden door een combinatie van directe ijzer reductie (DRI) en vlamboogovens (EAF, Electric Arc Furnace). Die processen maken gebruiken van waterstof, maar we denken dat die in 2025 nog onvoldoende voorhanden zal zijn. In eerste instantie zullen die fabrieken dus van aardgas gebruik maken. Maar het precieze tijdspad en de randvoorwaarden die bij dat tijdspad horen, worden op dit moment door Roland Berger onderzocht. We verwachten dit najaar daarvan het resultaat te kunnen zien.” Bij die randvoorwaarden moet worden gedacht aan vergunningen, infrastructuur, de tijd die nodig is om de fabrieken te bouwen, enzovoorts. “Een vergunningsproces kost zo al drie jaar, maar kan ook uitlopen tot vijf jaar”, weet Lacin uit ervaring. “Het zal in dit geval dus ook echt sneller moeten. Maar ook de bouw van een fabriek kost simpelweg tijd. Reken maar op drie jaar.” Bij de genoemde randvoorwaarden gaat het nadrukkelijk niet over geld. “Maar we hopen Een vergunningsproces kost zo al drie jaar, maar kan ook uitlopen tot vijf jaar... 14 | nummer 6 | 2021 Snel genoeg? Hoogovens 6 is op dit moment feitelijk al afgeschreven. Komend jaar krijgt de fabriek z’n waarschijnlijk laatste onderhoudsbeurt, waarna die er weer vijf jaar veilig tegenaan kan. Maar in de tussentijd is er nog steeds de druk op Tata om de lokale uitstoot te beperken. De zaak die advocate Bénédicte Ficq heeft aangespannen loopt op dit moment gewoon door. Is er een kans dat een rechter beslist dat 2025 te ver weg is voor Kooksfabriek 2 en Hoogovens 6? Lacin: “Ik denk dat als je nu kijkt hoe het bedrijf zich opstelt ten opzichte van het plan Groen Staal, de lokale volksgezondheid én het feit dat een nieuwe fabriek bouwen, los van alle andere randvoorwaarden, al drie jaar kost, de rechter ook wel kan zien dat het gewoon niet sneller kan. Is dat snel genoeg voor de omgeving? Dat weet ik niet. Dat is echt een andere discussie. Ik weet wel van mijn gesprekken met Stichting Frisse Wind dat ze erg blij zijn met de Groen Staal route, maar ze zitten wel met het tijdspad in hun maag.” Roadmap Plus Daar komt bij dat de maatregelen om de lokale uitstoot te beperken alsnog versneld worden uitgevoerd. Lacin: “Tata heeft 300 miljoen euro gereserveerd voor maatregelen die de overlast moeten tegengaan. Die zouden in eerste instantie in 2023 worden uitgevoerd, maar dat heeft Tata naar voren getrokken. Het gaat daarbij om het plan In de HIsarna proeffabriek bij Tata Steel wordt al enige tijd geëxperimenteerd met DRI.
15 Online Touch Home