de architect meekreeg was er voor te zorgen dat het werk van het personeel eenvoudiger uit te voeren zou worden”, vertelt De Boer. “Er zat namelijk te veel kennis in de hoofden van de mensen en dat is op zich niet erg, maar mensen maken nu eenmaal fouten. Hoe meer ballen je personeel in de lucht moet houden, hoe groter de kans op fouten.” Een goed functionerend MES-systeem in een slim opgezette fabriekshal produceert efficiënter dan een gefragmenteerde fabriek zonder slimme automatisering. “Ik vergelijk het altijd met een verkeerslicht waar onder normale omstandigheden per groen licht een stuk of vijf, zes auto’s doorheen kunnen rijden. Mensen letten niet op, zitten met hun telefoon te spelen en rijden niet efficiënt. Als je nu die auto’s zou kunnen laten communiceren met dat verkeerslicht en per groen licht auto’s heel vlot en met dezelfde versnelling over dat kruispunt heen loodst, scheelt dat enorm veel.” Een goed functionerend MES-systeem voorkomt bovendien afkeur omdat er fouten zijn gemaakt in het proces, of omdat onvolkomenheden in de spuitgietmachines niet op tijd zijn opgemerkt. “We proberen het risico op fouten zo klein mogelijk te maken”, verduidelijkt De Boer. Samen ontwikkelen Er is tegenwoordig keuze te over als het over aanbieders van MES-systemen gaat. “Onze architect raadde ons twee bedrijven aan waarmee we in gesprek zouden kunnen gaan. Bij Hellebrekers hadden wij een goed gevoel, omdat ze samen met ons wilden gaan ontwikkelen”, vervolgt De Boer. Andere aanbieders hadden wellicht wel een MES-pakket in hun portfolio dat ogenschijnlijk zou kunnen aansluiten op de wens van KCC, maar volgens De Boer werkt dat niet zo eenvoudig. “In de praktijk zijn die pakketten minder flexibel dan je zou denken. Om het systeem dan te laten doen wat je wilt, ben je toch de hele tijd aan het buigen en aanpassen. Als je dan uit dat kunt kiezen, of uit een partij die from scratch met jou een MES-systeem wil ontwikkelen, kiezen wij voor het laatste.” Fabriek-af Begin 2016 werd er gebouwd bij KCC en werd het MES-systeem verder uitgerold. De Boer: “Dat betekende bijvoorbeeld ook dat we oude machines geschikt moesten maken voor het MES, door extra sensoren toe te voegen. En nieuwe machines bleken ook niet altijd fabriek af klaar te zijn voor IndusEen fliptop wordt gebruikt voor flessen met sauzen. trie 4.0. Dat laatste verbaasde me toch wel enigszins. Ik zie bij sommige partijen een soort angst voor de nieuwe technologie. Dat je data deelt, vinden de meeste partijen nog wel acceptabel, maar dat je machines op afstand kunt overnemen en besturen, vindt men soms toch nog wel erg spannend.” Fases De uitrol van het MES-systeem bij KCC werd onderverdeeld in vier fases. Op dit moment zit het bedrijf in fase vier. “In de eerste fase ging het vooral om definiëren. De definities Het MES stuurt zowel de machines als de mensen aan. Moest een operator of planner voorheen zijn eigen dag indelen; hun werk- en productieproces krijgen ze nu door via hun tablet. 22 | nummer 6 | 2021
23 Online Touch Home