21

De aluminium Vanquish boten hebben een chique, moderne styling gekregen. 21 Zelfstandig jachtontwerper In 1997 gooide De Groot het roer om. Hij nam ontslag bij Citroën en vestigde zich als zelfstandig jachtontwerper. Een van de eerste dingen die hij deed was een stand huren op de boatshow in Nice, waar hij zich presenteerde met ‘slechts’ een model van Feadship en zijn schetsen. De Groot, veelbetekenend: “Ik moest vanaf nul beginnen.” Zijn eerste opdrachtgever werd Jachtwerf Mulder uit Voorschoten die het modellen-programma wilde moderniseren. Het werd een duurzaam contact, want nog altijd ontwerpt De Groot voor Mulder, inclusief de Mulder Favorites. Publiciteit in internationale tijdschriften leidde tot contact met de eerste particuliere klant. Die liet een schip bouwen in Italië en vroeg De Groot om interieurtekeningen. Vervolgens kwamen er meer opdrachten uit Italië, onder andere van AB Yachts en de Rodriguez Group. 3D modelleren Rond 2002 werd het tijd om personeel aan te nemen. De Groot: “Tot die Russische werf Op een gegeven moment werd De Groot tijd deed ik alles alleen en met de hand, maar we stapten toen over op 3D modelleren. Dat werd een toegevoegde waarde. Onze ontwerpen zijn in de regel wat complexer, met veel vormtaal en rondingen. Ronde vormen werden steeds meer mogelijk, omdat de engineering met behulp van de computer en de snijpakketten opkwamen. Cascobouwers vonden het ook leuk om anders te bouwen. Dat was ook wel nodig, want de internationale concurrentie zat niet stil.” “Ik werk graag met mensen uit de autoindustrie, waar 3D-modellering norm is, omdat ze snappen hoe vormen verlopen over langere afstand, hoe de lichtlijnen gaan lopen als de zon erop schijnt. Klassiek of modern maakt niet uit; lijnen moeten gewoon kloppen. We vatten het ontwerpproces op als kunstzinnig, maar tegelijkertijd als een functioneel iets. Een mix tussen kunst en techniek.” ‘Lijnen moeten gewoon kloppen’ benaderd door een Rus die een werf had gekocht en zich wilde richten op jachtbouw. Onder de opmerkelijke naam Timmerman Yachts, vernoemd naar een Nederlandse leermeester van Peter de Grote. Met Ginton Naval Architects uit Haarlem en interieurbouwer Bootwerk in Woudsend vormde De Groot voor dit project een team en het kwam in Moskou tot de bouw van drie jachten van 32 meter en drie van 26 meter. In Sint Petersburg, waar een andere Russische werf, Laky Verf, jachten ging bouwen, werden zes jachten gebouwd. De Groot: “We hebben in Rusland wel iets gepresteerd. Maar uiteindelijk bleken de Russische klanten liever hun schip in het buitenland te betrekken. Komt bij dat jachtbouw gevoelig is voor conjunctuurschommelingen en politieke veranderingen.” Inmiddels is De Groot in tal van landen actief, waaronder ook China. Daar is de 28 meter lange Selene 92 van zijn hand gebouwd. Een 31 meter versie is in aanbouw. Jachtbouw Nederland 5 oktober 2017

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication