46

Een kans die Lisa heet Lisa Vestjens is 21 jaar, serieus, een harde werker, intelligent, ‘maar’ pas afgestudeerd. Vreemd eigenlijk dat tijdens een chronisch tekort aan arbeidskrachten ‘maar’ in de praktijk beter past dan ‘en’. De route -afstuderen, solliciteren en werken- is een logische. Het kost energie en gaat lang niet altijd eenvoudig en hier bereid je jezelf op voor. En dan toch komen sommige zaken als een verrassing. Zo had Lisa zich er niet op voorbereid dat solliciteren zó lastig kon zijn. Of eigenlijk niet het solliciteren zelf, maar het vinden van een baan. En dat het dan uiteindelijk toch weer heel eenvoudig kan zijn, had ze ook niet verwacht. informatie ontstaat waarmee Stedin efficiënter, effectiever en winstgevender kan werken. “Ik voel me goed bij data: het is concreet en dat geeft me houvast.” Gegevens worden data zodra ze gecategoriseerd zijn en dus gelabeld. Lisa verzamelt deze gelabelde gegevens om in eerste instantie een beschrijving te geven van de huidige situatie. Dit is de eerste functie van data-analyse. De volgende drie zijn: verklarend (hoe komt het dat een bepaalde situatie is zoals hij is), voorspellend (wat zal de situatie zijn in de toekomst) en prescriptief (wat gaat er gebeuren als we iets in de huidige situatie/input veranderen?). Met data het verschil maken Ze werkt nu bij Stedin als data-analist en op basis van meerdere datasystemen en foto’s schouwt ze elektrische installaties. Ze haalt data uit meerdere systemen en analyseert, totdat uit deze data 44 Met haar werk ondersteunt ze ook de afdeling die direct klantcontact heeft. Soms heeft een klant een technische vraag waar de medewerker zelf niet meteen uitkomt. In dit geval wordt de vraag doorgespeeld aan het team waar Lisa onderdeel van is. Lisa is vaak degene die het technische uitzoekwerk voor haar rekening neemt. “Ik heb geen technische achtergrond, maar ben wel gefocust op detail en zoek alles tot de puntjes uit.” Ze voelt zich op haar plek in het team van twaalf jonge collega’s. Het werken met data is echt iets voor haar en het biedt voldoende afwisseling om het interessant te houden. Nu heeft ze vakinhoudelijk en systeemtechnisch nog voldoende te leren, maar op het vlak van leren ligt de lat haar niet snel te hoog.

47 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication