6

OPLEIDEN-INNOVATIE Verpleegkundig leiderschap in de praktijk Verpleegkundig leiderschap is een actueel onderwerp, dat onder meer gaat over samenwerken, verantwoordelijkheid nemen en opkomen voor kwalitatief goede zorg en je beroep. Maar hoe doe je dat in je dagelijks werk op een verpleegafdeling? Daar kunnen kinderverpleegkundige Mirjam ZeebregtsNuijten en verpleegkundige in opleiding Susan Kuijpers inmiddels over meepraten. ‘We hebben de afgelopen maanden een flinke kwaliteitsslag kunnen maken in de integrale kindzorg op de afdeling Kindergeneeskunde.’ Medische Kindzorg Samenwerking Binnen de pilot Verpleegkundige met projecturen heeft Mirjam zich ingezet om de werkwijze Medische Kindzorg Samenwerking (MKS) te implementeren binnen de afdeling Kindergeneeskunde. Mirjam: ‘MKS is een werkwijze voor verpleegkundige zorg voor kinderen tot achttien jaar met een somatische aandoening die onder de verantwoordelijkheid vallen van een medisch specialist of kinderarts. Het uitgangspunt van MKS is dat ieder kind de juiste zorg op de juiste plek ontvangt. Als ziekenhuis organiseren we deze passende zorg voor het kind en het gezin, in lijn met de richtlijnen en afspraken vanuit de beroepsgroepen. Precies zoals het integraal zorgakkoord (IZA) het graag ziet.’ Betere kindzorg Mirjam pakte hiervoor de verantwoordelijkheid en nam haar collega’s mee in dit plan. ‘Samen hebben we op een aantal onderdelen gewerkt aan betere kindzorg. Daarbij zijn we natuurlijk niet bij nul opnieuw begonnen. We hebben voortgebouwd op de kennis en kunde die er al was. Een belangrijke verbetering is dat we de patiënt nu meer als uitgangspunt nemen en veel meer samen naar de mogelijkheden kijken. Als kinderverpleegkundigen staan we dicht bij onze patiënten en kennen we hun sociale omgeving. We hebben ook kennis over de voorzieningen in de buurt waar deze kinderen opgroeien. Daardoor kunnen we tot betere zorguitkomsten komen.’ Betere basisanamnese Een onderdeel van de implementatie van MKS was het verbeteren van de huidige verpleegkundige basisanamnese. ‘Dat is de eerste stap die we als verpleegkundigen zetten, liefst direct bij de opname. Tijdens deze basisanamnese verzamelen we de algemene gegevens over de patiënt en diens gezondheidstoestand. Op de afdeling Kindergeneeskunde was het gebruikelijk om daarbij vooral de ouders of verzorgers aan het woord te laten (heteroanamnese).’ De basis voor goede zorgverlening ‘Het is cruciaal om zo’n gesprek goed te voeren. Dat vormt immers de basis voor onze zorgverlening. Tijdens de basisanamnese kan iemand zelf over zijn achtergrond vertellen en hebben wij als verpleegkundigen ook de mogelijkheid om door te vragen aan de hand van een anamneseformulier. Zo krijgen we een totaalbeeld van de patiënt en kunnen we hem of haar beter begrijpen en begeleiden. MKS hanteert een indeling voor de anamnese die door V&VN (beroepsvereniging Verzorgenden en Verpleegkundigen) wordt gezien als zeer passend. Daarom hebben we hier onderzoek naar gedaan.’ Praktijkgericht onderzoek Verpleegkundige in opleiding Susan Kuijpers voerde Zorg op de Kinderafdeling in Amphia 8 Ambitie

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication