7

Mirjam Zeebregts-Nuijten, kinderverpleegkundige en Susan Kuijpers, vierdejaars hbo-verpleegkunde student een praktijkgericht onderzoek uit naar de mogelijkheden om de basisanamnese te verbeteren. ‘We wilden de werkwijze van MKS integreren binnen de basisanamnese van de afdeling Kindergeneeskunde. Daarbij wilden we meteen eventuele knelpunten in de gebruiksvriendelijkheid aanpakken. Op die manier konden we bijdragen aan integrale kindzorg. Voor mijn praktijkgericht onderzoek heb ik nauw samengewerkt met een aantal kinderverpleegkundigen. In meerdere cycli hebben we gekeken naar de verschillende aspecten van MKS én de wensen die de kinderverpleegkundigen daarbij hadden.’ “Met alle inzichten die daaruit voortkwamen, hebben we een totaal vernieuwde verpleegkundige basisanamnese ontwikkeld” Totaal vernieuwd ‘Met creatieve werkvormen zijn we zelf aan de slag gegaan en hebben we onder meer een voorbeeldanamnese geanalyseerd en de knelpunten van de bestaande basisanamnese in kaart gebracht. Met alle inzichten die daaruit voortkwamen, hebben we een totaal vernieuwde verpleegkundige basisanamnese ontwikkeld. Die hebben we vervolgens in de praktijk getest. Tijdens dit onderzoek, dat twintig weken duurde, hebben we samen met de kinderverpleegkundigen de MKS-werkwijze uitgewerkt, waarbij we samen grote verbeteringen in de patiëntenzorg tot stand hebben gebracht.’ Een beweging in gang zetten Mirjam en Susan vinden het mooi dat ze op deze manier hun verantwoordelijkheid konden pakken. ‘Je kunt als individuele verpleegkundige een hele beweging in gang zetten. Wij hebben de kwaliteit van de patiëntenzorg op de kinderafdeling verbeterd door de MKS-werkwijze te implementeren. Andere verpleegkundigen kunnen ergens anders in Amphia het verschil maken. Door verpleegkundig leiderschap te tonen en samen de schouders onder een project te zetten, kun je flinke kwaliteitsslagen maken.’// Ambitie 9

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication