15

eens: “Van die leerling zou ik er wel twintig in de klas willen hebben.” Oei, denk ik dan. Want eigenlijk is dat precies het grote probleem: leerlingen met TOS zijn meesters in onzichtbaar worden. Ze knikken vriendelijk ja als de docent vraagt of ze het hebben begrepen. Maar vanbinnen raast de paniek: als ik maar geen vraag krijg, denken ze vaak. Of ze willen eigenlijk wel een vraag stellen, maar ze durven het niet. Dat willen we veranderen.’ Hoe zijn de modules opgebouwd? ‘Het theoretisch deel maakt duidelijk waar leerlingen met TOS tegenaan lopen, in en buiten de klas. Zo komt taal vertraagd of niet volledig binnen. De woordenschat is kleiner. Ook iets vertellen kost moeite, waarbij je je ook nog eens aan allerlei onuitgesproken sociale regels moet houden. Wat we vooral doen, is oefenen. Docenten krijgen concrete handvatten om de les anders in te richten. Voorspelbaarheid, doelen, en afwisseling in luisterinspanning en werkvormen zijn daarin belangrijke elementen. Ook leren de deelnemers visuele ondersteuning te gebruiken en op welke manier ze dit in kunnen zetten. Iedere deelnemer maakt bovendien een gepersonaliseerd plan van aanpak.’ Welk doel heeft het nieuwe cursusaanbod TOS? ‘Dit nieuwe cursusaanbod voor docenten in het voortgezet onderwijs en het mbo kan leerlingen en studenten met een taalontwikkelingsstoornis laten opbloeien. We bieden kennis én praktische vaardigheden waar je direct de volgende dag mee aan de slag kunt. Mijn vurige hoop is dat docenten de taalbarrière kunnen overbruggen, zodat er ruimte ontstaat voor écht contact. En: dat ze zoveel veiligheid in hun klas kunnen creëren dat leerlingen en studenten met TOS zich zichtbaar durven maken. Wij willen docenten daar graag bij ondersteunen.’ AURIS.nl/cursus | 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication