16

“ INTERVIEW Carolien Deliën, groepsleerkracht/taalcoördinator Bea van de Heuvel, ambulant dienstverlener EEN MAATWERKTRAJECT GAF DOCENTEN DE JUISTE FOCUS: WE GAAN ER SAMEN VOOR Hoe krijg je 26 docenten in het primair onderwijs op één lijn om een professionaliseringsslag te maken in het woordenschatonderwijs? Basisschool De Vlashof in Tilburg zocht naar een antwoord op deze vraag. Een maatwerktraject van Auris bood uitkomst: ‘Iedereen is enthousiast!’ De Vlashof is al langere tijd bezig met kwaliteitsverbetering, vertelt Carolien Deliën, als groepsleerkracht en taalcooördinator werkzaam bij deze school met veel meertalige leerlingen. ‘We wilden ons begrijpend lezen-onderwijs verbeteren. Al snel ontdekten we dat de resultaten van technisch lezen en ook de woordenschat bij onze leerlingen onvoldoende waren: kennis en vaardigheden die een voorwaarde zijn om goed te leren begrijpend lezen. Nadat we zelf voortvarend aan de slag waren gegaan met het verbeteren van technisch lezen op onze school, gingen we op zoek naar een expert die ons team kon begeleiden met het verbeteren van woordenschatonderwijs.’ “ Er kwam een kantelpunt waarbij docenten enthousiast en vol zelfvertrouwen hun eigen rol pakten. Bea van de Heuvel, ambulant dienstverlener 16 | het cursusaanbod van AURIS

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication