28

INTERVIEW Joalien de Graaf en Dieke Verkuijl, deelnemers module TOS en sensorische informatieverwerking WE BEKIJKEN ONZE LEERLINGEN OPEENS MET EEN ANDERE BLIK Onderwijsassistenten Joalien de Graaf en Dieke Verkuijl begonnen ooit uit nieuwsgierigheid aan een eerste module over TOS. Inmiddels zijn ze 13 modules verder en hebben ze een nieuwe kijk gekregen op het begeleiden van leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis. ‘Er komt zoveel bij kijken.’ Het begon allemaal met Ervaar Tos, een ervaringscircuit met tien opdrachten, gericht op het ervaren van TOS. Joalien: ‘Dat was echt een eye opener. Daarvoor dacht ik nog dat leerlingen met TOS gewoon wat meer moeite met taal hadden. Nu weet ik dat er veel meer bij komt kijken en dat een taalontwikkelingsstoornis invloed heeft op de hele ontwikkeling van een kind.’ Dieke: ‘We waren direct heel enthousiast. We willen alle 18 modules TOS gaan doen. Daarvan hebben we er nu 13 gehad. Ambitieus? We hebben er gewoon plezier in!’ “ Door de module ‘TOS en sensorische informatieverwerking’ neem ik ook mijn eigen gedrag onder de loep. Joalien de Graaf, deelnemer module TOS en sensorische informatieverwerking 28 | het cursusaanbod van AURIS “

29 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication