40

interactief GROEN LICHT VOOR PROFESSIONELE AANPAK ‘Om het bestuur warm te maken voor een professioneel vervolg maakten collega’s een filmpje met de inhoud die we voor ogen hadden,’ legt Mariëlle uit. ‘En na een pilot onder vier behandelgroepen in verschillende regio’s kregen we groen licht. Melanie en ik werden projectleider van een enthousiast team bestaande uit een logopedist, linguïst, ambulant behandelaar, pedagogisch behandelaar, behandelcoördinator en een communicatieadviseur. Ook trokken we Sjoerd Versluis aan, een zeer betrokken en creatieve videograaf, en Patricia Quicken, logopedist binnen Auris De twee kregen op de filmpjes nuttige feedback waarmee ze meteen aan de slag konden. De eerste video was bijvoorbeeld te lang omdat er te veel dingen in gebeurden. Melanie: ‘De scriptschrijvers uit ons team zijn toen tekst en handelingen gaan schrappen zodat de speellengte nu maximaal vier tot vijf minuten is.’ ‘De eerste filmpjes zijn ook getest op kinderen in deze leeftijdsgroep,’ vertelt Mariëlle. ‘Het niveau moet goed aansluiten op dat van peuters met TOS. Dat zie je terug in het langzame spreektempo en de herhaling van bepaalde woorden en ondersteuning met gebaren.’ Het niveau sluit aan op dat van peuters met TOS. Door het langzame spreektempo, het herhalen van woorden en ondersteuning met gebaren. en actrice. Zij is het gezicht van de filmpjes!’ ‘En tijdens het opnemen van de scènes kwam een NGT-docent op de set om te zorgen dat de actrice altijd de juiste gebaren gebruikte,’ vult Melanie aan. FILMPJES OVER TANDENPOETSEN EN FRUIT ETEN Inmiddels zijn er twaalf filmpjes en één instructiefilmpje klaar. De filmpjes gaan over dagelijkse dingen als tandenpoetsen, fruit eten, naar bed gaan en buitenspelen. Ouders kunnen ze gebruiken om de taalontwikkeling van hun kind te oefenen tijdens deze activiteiten. Elke maand is er een link naar een nieuw filmpje te vinden in het ouderportaal. ‘Dat we dit elke maand aan ouders sturen is op hun eigen verzoek,’ licht Mariëlle toe. ‘Ouders vonden het anders te veel worden. Ze krijgen namelijk ook oefenopdrachten van bijvoorbeeld de logopedist. En je wilt de mensen rondom het kind versterken, maar ouders niet overbelasten.’ "GA JIJ OOK BROOD SMEREN?" Verder is het belangrijk dat het filmpje grappig is en een kind uitnodigt om mee te doen of te reageren. Dit maakt het voor ouders en kinderen leuk om naar te kijken en samen te oefenen. Maar hoe zorg je hiervoor? Melanie: ‘We hebben bijvoorbeeld een filmpje gemaakt over brood smeren. Daarin komen uitnodigende vragen terug als: “Waar is het brood? Ga jij ook brood smeren?” Een ouder vertelde me dat haar zoontje enthousiast “ja” riep tegen het beeldscherm en helemaal opging in het verhaaltje.’ 40 | VAN NUL TOT TAAL - ouders

41 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication