52

> tips om taal te verbeteren Interactief boeken lezen en voorlezen Voorlezen helpt kinderen een taal te leren. Ze horen nieuwe woorden en zinnen en leren daardoor de taal beter begrijpen. Ook helpt voorlezen om de fantasie te ontwikkelen, te leren luisteren en de aandacht vast te houden. Op de Auris Behandelgroepen wordt regelmatig interactief voorgelezen; dat betekent dat de voorlezer een kind actief mee laat doen met het lezen. Dat kan door vragen te stellen, een kind dingen aan te laten wijzen of door over de plaatjes te praten. Thuis kun je dat ook doen. Ga samen met je kind naar een bibliotheek en laat je kind een (prenten)boek kiezen. Zorg dat het verhaal aansluit bij de leeftijd en de interesses van het kind. Geef het boek thuis een mooi plekje. Spreek een vast moment af dat je gaat voorlezen, een speciaal moment voor je kind. De tv en computer zijn uit, de telefoon en het speelgoed gaat aan de kant. Lekker op schoot, op de bank of het bed, maar zorg ervoor dat je elkaar goed kunt zien. Bekijk eerst samen de voorkant van het boek: waar zou het over gaan? Bekijk daarna de plaatjes. Laat je kind vertellen wat er te zien is en laat je kind actief meedoen door samen te praten over de plaatjes en het verhaal. Als je kind dingen aanwijst, zeg dan wat je ziet. Als je kind zelf dingen vertelt, zeg daar dan heel kort iets over. Als je kind bijvoorbeeld ‘bus’ zegt, kun je zeggen: ‘Ja, daar rijdt de bus’. Als jullie het boek een paar keer bekeken hebben, zijn er misschien een paar bladzijden die je kind het leukst vindt. Het is prima om de andere bladzijden dan over te slaan en alleen deze bladzijden samen te bekijken en hierover te praten. Dan pas begint het voorlezen. Sla lastige stukken tekst over of vervang deze voor simpeler taal: dat is goed voor het begrip en de aandacht. Ga niet alle moeilijke woorden uit de weg, maar geef korte uitleg en laat voorwerpen zien op plaatjes of foto’s. Stel vragen om je kind uit te dagen, zoals: ‘Waar woont de koe?’ of 'Wat gaat mama nu doen?’. Zo oefent je kind met taal. Als de aandacht van je kind minder wordt, leg je het boek weg en pak je het een andere keer weer op. Samen een boek bekijken moet vooral leuk zijn en leuk blijven. Een kind leert het meest als het kan praten over dingen die het interessant vindt. Laat merken dat je het voorlezen zelf ook heel leuk vindt: ‘En morgen doen we het weer!’ Het is helemaal niet erg om een boek vaker voor te lezen; kinderen vragen daar zelf vaak om. Juist het herhalen en daardoor kunnen voorspellen van het verhaal, is voor kinderen heel prettig. Je kunt het voorlezen nog leuker maken door gebaren en geluiden te gebruiken of veranderingen in je gezicht en stem. Als je het moeilijk vindt om voor te lezen of als je meer wilt leren over interactief voorlezen, volg dan de Auris-workshop op een van de Auris Cursuscentra. > voorleestips • Zoek een rustige plek. • Bekijk samen de kaft. • Lees langzaam voor. • Stel vragen. 52 | VAN NUL TOT TAAL - ouders • Praat samen over het boek. • Herhaal het verhaal. • Laat je kind zelf vertellen.

53 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication