1

… in de schrijfresidentie - interview Stef Duron - 18 tot 31 december ‘21 Hans Maes, dr in de wijsbegeerte hoofddocent geschiedenis en kunstfilosofie bio Hans Maes °1975 land. Sindsdien heeft hij zijn onderzoeksgebied uitgebreid met esthetiek en kunstfilosofie. Daarna volgden een aantal buitenlandse omzwervingen. Hij werkte een tijdje in Finland als postdoctoraal medewerker. Daarna een periode in Maryland in de Verenigde Staten waarna hij een job in Engeland vond, in de University in Kent, waar hij ondertussen reeds 15 jaar actief is als hoofddocent geschiedenis en kunstfilosofie. Hij heeft artikelen geschreven over een breed scala aan onderwerpen in esthetiek en de filosofie van kunst en cultuur, waaronder de rol van intentie bij de interpretatie van kunst, de aard van portretten, melancholie als een esthetische emotie, de rol van sexiness in de hedendaagse cultuur, en de relatie tussen kunst en pornografie. Opgegroeid in Tessenderlo, een gemeente in Limburg tegen de grens van Antwerpen en Brabant. Ik voel me eerder meer Kempenaar als Limburger. Hij studeerde aan de Universiteit van Leuven en behaalde er naast zijn licentie ook een doctoraat in de filosofie. Zijn proefschrift, gericht op problemen in de ethiek en morele psychologie, werd als boek gepubliceerd in België en Neder© foto - Sarah Van Looy De handelseditie van zijn proefschrift verscheen in 2005, met als titel Bescheidenheid, trots en ijdelheid: Een analytisch-filosofische kijk op de verhouding tussen zelfwaardering en waardering van anderen. In 2019 verscheen het tweede Nederlandstalige boek van Maes. In Wat is sexy? onderzoekt hij wanneer een bepaalde persoon ‘sexy’ wordt genoemd. Gelden dezelfde normen voor mannen en vrouwen? Hoe moeten we als maatschappij omgaan met de toenemende druk om er hot uit te zien? 1 Maes gaat in discussie met de Amerikaanse filosofen Sheila Lintott en Sherri Irvin. Ze verdedigen wat zij noemen een ‘feministische terugvordering’ van sexiness. Tegenover de objectivering van een persoon door er de kwaliteit ‘sexy’ aan toe te kennen (of niet), plaatsen zij een nieuw begrip. Namelijk dat van ‘seksuele authenticiteit’. Maes onderzoekt of hun tegenvoorstel steekhoudend is. Hij analyseert de zwakke punten van dit begrip, en breekt een lans voor betere pornografie.

2 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication