78

JONG&AMBTENAAR RUIMTE GEVEN AAN ONDERWIJS EN SPORT Tijdens zijn afstudeeronderzoek over burgerparticipatie en buitenspeelplekken in de Brabantse gemeente Landerd komt Martijn Willems er achter dat hij werken bij de gemeente leuk vindt. Het liefst wil hij iets doen in combinatie met zijn opleiding sport- en gezondheidsmanagement. Dat kan, bij de gemeente Beuningen. M artijn heeft een gevarieerde functie. De helft van zijn werktijd is hij bezig met onderwijs, de rest wordt gevuld met de portefeuille sport en accommodaties. Voor dit laatste is hij drie jaar geleden aangenomen, maar als er later een vacature vrijkomt bij de afdeling onderwijs grijpt Martijn deze kans. ‘Ik heb affiniteit met accommodaties, dus het leek me fijn onderwijs “erbij” te doen’, vertelt hij. Gemeenten hebben een zorgplicht voor onderhuisvesting, zij zijn verantwoordelijk voor nieuwbouw en uitbreiding. Scholen zelf zijn verantwoordelijk voor exploitatie, beheer en onderhoud. Beuningen telt negen basisscholen, waarvan er acht onder dezelfde onderwijskoepel vallen. De negende is een Montessori-school. TECH-LAB Nu klaagt het onderwijs vaak over geldgebrek bij gemeenten voor nieuwbouw. Het slechte binnenklimaat van de vaak te oude gebouwen is ook berucht, betere huisvesting is belangrijk. Moet Martijn vaak ‘nee’ verkopen tijdens het overleg met schoolbesturen? Martijn: ‘Ik vind het mooi om samen te werken met interne collega’s, schoolbestuurders en kinderopvangdirecteuren. Ik wil graag betrokken zijn bij het maken van goede plannen voor accommodaties. Interessant is ook dat we te maken hebben met bevolkingskrimp, veel schoollokalen staan leeg. Daar kan bijvoorbeeld kinderopvang gebruik van maken. Ook hebben we een tech-lab gerealiseerd, een ruimte waar kinderen in aanraking kunnen komen met techniek. Dat vinden we belangrijk.’ Vorig jaar ontstond in de gemeenteraad van Beuningen discussie ontstond over vervangende nieuwbouw voor een school. Raadsleden klaagden dat zij geen goed overzicht hebben van de gemeentelijke kosten in de jaren erna, en eisen een integraal huisvestingsplan en een goede begroting. Een mooie taak voor Martijn. Samen met collega’s, schoolbesturen en kinderopvangorganisaties heeft hij zo’n plan voor het 78 NAAAM: Martr ijn WiWillleemms LELEEFTITIJDJ : 2266 jaaaar FUNCTIE: beleidsadviseur onderwijs, sport en accommodaties BIJ: gemeente Beuningen OPLEIDING: sport- en gezondheidsmanagement Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) onderwijs afgerond, dat in de gemeenteraad wordt behandeld. Spannend, omdat de werkgroep hoog inzet: ‘We willen dat basisscholen, kinderopvang, peuterspeelzalen en buitenschoolse opvang samenwerken, liefst in één gebouw.’ KINDEROPVANG ‘In Beuningen zijn we druk bezig met de kindcentra-ontwikkeling, voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Elke school is gekoppeld aan een kinderopvangorganisatie. In een kindcentrum werken alle verschillende partners vanuit één team en één pedagogische visie aan de ontwikkeling van kinderen, zonder “leeftijdsknip”. Ook het sociaal team van de gemeente willen we in deze samenwerking een rol geven.’ Best gecompliceerd: jaarplannen van verschillende organisaties moeten op elkaar worden afgestemd, teams moeten elkaar leren kennen en samenwerken. Ook al omdat een grote kinderopvangorganisatie én een eenpitter beide graag willen meedoen. Dan speelt nog het verschil in financiering. Onderwijs wordt publiek gefinancierd, kinderopvang kent marktwerking. Wie betaalt huur aan wie, en waarvoor? Martijn: ‘Een boeiende puzzel als je, zoals ik, een hart hebt voor accommodaties en de bijbehorende regelgeving.’

79 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication