61

JONG&AMBTENAAR IN DRIE JAAR NAAR DE TOP Roxane Bansema en haar collega’s van de afdeling Burgerzaken hebben een missie: de gemeente Groningen moet een van de meest vooruitstrevende gemeenten van Nederland worden. ‘We zijn al op de goede weg.’ ls adviseur Burgerzaken is het aan Roxane om haar afdeling scherp te houden. ‘Ik moet van alle belangrijke technologische en maatschappelijke ontwikkelingen op de hoogte zijn. Onze grootste uitdaging is nu de digitalisering. Papierloos werken.’ Wanneer iemand in Groningen een verhuizing, huwelijk of andere aanvraag wil indienen, gaat dat via haar afdeling. ‘Vroeger moest iedereen naar het gemeentehuis komen, maar tegenwoordig gaat bijna alles digitaal.’ Dat heeft grote gevolgen voor de mensen achter de balie, legt ze uit. ‘Want de aanvragen die nog wél op het loket A worden gedaan, zijn de complexe gevallen. Iemand die Nederlander wil worden, bijvoorbeeld. Of een buitenlandse overlijdensakte die moet worden goedgekeurd. Daarom zijn we voortdurend bezig om onze medewerkers hierin op te leiden.’ ENGELSTALIG PORTAAL Ook online moet Burgerzaken met haar tijd mee, vindt Roxane. ‘Vorige week zijn we live gegaan met een Engelstalig burgerportaal. We zijn een studentenstad met ontzettend veel internationale jongeren. Volgens mij zijn we de eerste gemeente van Nederland met zo’n Engels portaal.’ Daarnaast zit Roxane óók nog eens in het juridisch team. ‘Samen met drie collega’s ben ik verantwoordelijk voor bezwaar- en beroepszaken. Stel dat iemand een verhuizing twee maanden te laat doorgeeft, dan is er een goede kans dat wij dat verzoek weigeren. De aanvrager kan vervolgens bezwaar aantekenen, en dan is het aan mij om een verweerschrift te schrijven; aan een onafhankelijke commissie, of misschien zelfs voor de rechter. Dus ik moet niet alleen van alle technologische ontwikkelingen op de hoogte zijn, maar ook van de constant veranderende wet- en regelgeving.’ Om al die informatie binnen te krijgen, werkt ze veel samen met andere instanties. ‘Ik zit in veel projectgroepen. Zowel binnen de gemeente als bij organisaties daarbuiten, zoals het ministerie van Algemene Zaken. Ik woon ook vaak lezingen bij. Het is mijn taak om al die informatie uit het land over te dragen aan mijn leidinggevende. En dan bespreken we samen met onze directeur waar we ons op gaan richten.’ NNAAMMA : Roxoxanane BBaansn emema LLEEEFTIT JJD: 31 FUFUNCN TITIE:E: adda viiv sseuur Burrggeerzzakenen BBIJ::J geemmeentet Groor niin nggn enen SSTTUDU IEE: hbob , bbachhelelorr: rece hthtene HALVE ICT’ER Dat ze zo veel verschillende verantwoordelijkheden heeft, vindt Roxane geen enkel probleem. Ze geniet ervan. ‘Geen dag is hetzelfde. Ik doe juridisch werk, bedrijfsontwikkeling, digitalisering, software – soms ben ik ineens een halve ict’er. Ik zit hier nu drie jaar en ben van allround medewerker doorgegroeid tot de hoogste functie binnen onze afdeling. Daar ben ik heel dankbaar voor.’ 61

62 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication