9

Z Blik op Zeewolde - 30 juni 2021 9 " Mini staat gelijk aan plezier. En dat is niet gek, want sinds begin 2000 valt Mini onder het BMW concern." Snel vergeten Mini staat natuurlijk bekend om hun kleinste model, de Mini Cooper. Vroeger was deze écht klein, begin 2000 kwam zijn ‘retro’ opvolger. Lang niet zo klein als zijn voorganger, maar nog steeds een heel guitige en compacte auto. De kracht van deze auto licht niet alleen bij zijn looks, maar ook de grote funfactor. Rijden in een Mini staat namelijk gelijk aan plezier. En dat is niet gek, want sinds begin 2000 valt Mini onder het BMW concern. En laat dat merk nou precies weten hoe je leuk sturende auto’s maakt. Het model werd een groot succes, waardoor er ruimte ontstond om de Mini familie uit te breiden. Zo kwam er de Countryman, een stuk ruimere en hogere auto met bovendien 4 deuren. Dat maakt de auto praktischer en breder inzetbaar, alleen betekent een hogere en grotere auto in de regel dat dat ten koste gaat van de eerdergenoemde funfactor. Knap Dat gaat dus niet op voor de Countryman. Mini heeft er een heel knap een leuk sturende auto van weten te maken. De scherpte van de kleinere Mini heeft zijn grote broer ook meegekregen. Het stuurgevoel is bijna ongeëvenaard voor het type auto, niet te licht en heel direct. Het onderstel geeft daarbij geen krimp en weet onderstuur tot een minimum te beperken. De aandrijving wordt verzorgd door een 1.6 liter viercilinder benzinemotor, gekoppeld aan een fijne automaatbak. Het vermogen is maximaal 122 pk, in de praktijk ruimvoldoende voor de auto. Het betreft een motor zonder turbo, waardoor het loont wat meer toeren te maken voor een fijne acceleratie. En dat komt het sportieve karakter weer ten goede. Met name met de automaat in sportstand, dan blijft het toerental standaard al wat hoger. In de normale stand is het heel ontspannen rijden. Bijzonder Mini zou Mini niet zijn als het interieur niet bijzonder vormgegeven zou zijn. Ook bij de Countryman is er weer de herkenbare ‘ring’ midden op het dashboard. Aan de buitenkant van deze ring wordt de snelheid weergegeven, middenin is er ruimte gemaakt voor het multimedia systeem. Daar worden onder andere de radio en navigatie op weergegeven. Onder het scherm bevindt zich nog een knoppencluster voor de climate control met weer daaronder vliegtuigcocktpit achtige knoppen om de ramen mee te bedienen. De stoelen zijn van het sportieve soort, zodra je zit vouwen ze als het waren mooi om je heen door de hoge wangen. Bij een leuk stukje sturen houden de stoelen je dus goed op de plek. Achterin is er ruimteaanbod ronduit goed. Hoofdruimte te over, beenruimte is er ook meer dan voldoende. Praktisch De Mini Countryman is een auto die plezier en praktische bruikbaarheid uitmuntend weet samen te laten komen. De vormgeving is anders dan anders in de positieve zin van het woord. Gedurfd met retro invloeden. Getekend met respect voor zijn voorvaderen, uiteraard wel voorzien van nieuwere techniek. Deze occasion is te zien en te rijden bij Autobedrijf Van der knaap. De coronablues raken voor de meeste mensen gelukkig beetje bij beetje op de achtergrond. Snel vergeten dat we allemaal thuis moesten blijven, opgesloten in onze eigen wereld, geen bemoeienis van buiten of in ieder geval zo weinig mogelijk contact met anderen. Een paar dagen geleden was ik aan het opruimen in de koffiekamer bij De Basisz toen ik iemand achter mij naar adem hoorde snakken. Een klant, die het behoorlijk benauwd leek te hebben. Hij drukte zijn handen stevig tegen zijn buik. Ik vroeg hem of hij even wilde zitten om wat water te drinken. Hij knikte ja, ademde paar keer diep in en uit en toen zijn glaasje water half leeg was, wilde hij ook graag een praatje maken. Hij had in de corona periode eigenlijk een aantal operaties moeten ondergaan, maar die waren uitgesteld. Een speciaal kastje voor zijn hart was wel net voor corona in zijn borstkas gepland, maar leren daarmee om te gaan was hem nog niet echt verteld, de consulten via de telefoon werkten voor hem wat minder makkelijk dan een echt gesprek met een dokter. Een keer was het alarm dan ook al afgegaan en dat had voor veel angst en narigheid gezorgd, zeker ook omdat hij deze ervaring met niemand kon delen. Meneer had sowieso bijna geen mensen gesproken in de corona periode. In bijna anderhalf jaar tijd de dokter en een aantal medische ondersteuners en af en toe belde een kennis die wilde checken of hij het volhield allemaal. Niet dat het voor corona heel anders was, qua sociale contacten. Maar nu was het zo definitief duidelijk dat hij eigenlijk alleen op de wereld stond. ‘Ik zou wel weer wat willen betekenen voor een goed doel in het dorp, maar ik zie als een berg op tegen de eerste contacten leggen’, bekende de man, ondertussen aan een kopje koffie. Ik kon hem ‘Zeewoldevoorelkaar.nl’ tippen en ik vertelde hem ook dat De Kledingbank nu elke dinsdag en donderdag vrijwilligers in De Basisz heeft zitten, die tijd en ruimte hebben om een praatje te maken en een kop koffie te drinken. En als meneer moeite zou hebben om die stap te zetten, even een appje en dan zorgen we er echt wel voor dat hij op de plaats van bestemming komt. De opgelegde ‘blijf thuis’ door de corona is voor de meeste mensen bijna voorbij, maar voor velen blijft de situatie hetzelfde en was die al ver voor corona zo. Ogen en oren open, laten we naar elkaar omkijken om de eenzaamheid op te heffen. Dat ‘even lekker rustig alleen thuis zijn’ een keuze is en niet een gegeven. OCCASIONS ONDERHOUD REPARATIE APK Eenspan 41, 3897 AL Zeewolde T. 036 525 5757 - 06 215 854 65 M. info@autobedrijfvanderknaap.nl I. www.autobedrijfvanderknaap.nl column Martine Kruider is betrokken Zeewoldese, oud journaliste en presentatrice, mede-oprichter Stichting De Basisz, de jongste lintjesdrager van het dorp en trotse bio-boerin. € 13.950,

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication