5

“Oeps, de stereotypen lagen meteen aan diggelen” l l l de reportage ku leuven-studenten geschiedenis maakten podcast met ouderen in Brussel V oor geschiedenislessen hoef je niet persé naar de schoolbanken of stoffige archiefruimtes. en je moet ook niet altijd eeuwen terug in de tijd, hoe interessant ook. er lopen ook schatten aan verhalen en geschiedenissen rond, gewoon in de stad. Veel verhalen & stemmen van ouderen zijn de moeite om genoteerd te worden. Bronnen vol leven én geschiedenis. die bronnen aanboren, dat was wat ook 4 ku leuven-studenten recent deden. Service Learning in hun thesisjaar nog wel. Het leverde een interessante Brusselse audiowandeling op. Service Learning: in Amerika is het een verplicht vak. Aan de Leuvense universiteit is het tot dusver een vrij keuzevak. Professor Magaly Rodríguez García (een Ecuadoriaanse Brusseles) is er als KU Leuven-historicus een grote promotor van. “Service Learning combineert maatschappelijk engagement (service) met leerdoelen (learning). Daarbij leren studenten hun vaardigheden ten dienste te stellen van de maatschappij, in het bijzonder van sociale organisaties en kwetsbare groepen.” “Historici kunnen methodes zoals mondelinge geschiedenis gebruiken om levensverhalen van mensen uit kwetsbare groepen te documenteren. Die getuigenissen zijn bronnen die anders verloren zouden gaan omdat ze niet in traditionele archieven worden opgenomen. De levensverhalen dragen op die manier bij tot een beter begrip van het verleden en het heden voor de historici.” En daar wil ook het Brussels Ouderenplatform graag een steentje toe bijdragen. Het maatschappelijke beeld van ouderen verbreden en verdiepen is een noodzaak. Want niet elke oudere is zorgbehoevend of hardhorig. En wie dat wel is, heeft ook waardevolle ervaringen, verhalen en inzichten om door te geven. Het beeld dat we hebben over ouderen is niet breed genoeg. Ook niet bij die ouderen zelf overigens. Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn. En dat is jammer. Niet het ouder worden is het probleem, wel hoe we als individu én als samenleving met ouderdom omgaan. Het BOp ondersteunt graag projecten die mee die beeldvorming verrijken. Bronnen vol leven In 2024 trokken al vijf KU Leuven-studenten Geschiedenis op met Brusselse ouderen. Het leverde een aantal portretten op die ze bundelden en op de website Bronnenvolleven plaatsten. Dit jaar bouwden vier andere studenten eraan verder. Met podcasts dit keer. Een podcast is geen poppenkast. Het is een digitale klankband. Je kan er verhalen op beluisteren. Een soort radio à la carte. De jonge twintigers trokken met individuele ouderen op stap naar een plaats in Brussel die voor hen belangrijk is geweest. En met een microfoon in de hand van ‘Brussel Behoort ons Toe’ (BBOT). Waarna ze samen de gesprekken tot een geluidsmontage kneedden. Die zijn te beluisteren via de website, maar vanaf september ook op een audiowandeling door de stad. l SEpTEmBEr - OkTOBEr 2025 BOp magazine  l l 5

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication