25

altijd eenvoudig om te herkennen dat je als zorgverlener iets doet wat de cliënt écht niet wil. De wet gaat uit van ‘het tonen van verzet’. Maar waarin uit zich dat? We hebben wel te maken met cliënten met een vorm van dementie.” ‘Er is een spanningsveld tussen vrijheid en veiligheid’ Dilemma’s Jeroen en Alinda vertellen over de dilemma’s waar zorgmedewerkers in de praktijk tegenaan lopen. “Het vraagt een heel persoonlijke, individuele aanpak,” vertelt Jeroen. “Je mag nou eenmaal niet zomaar iets doen wat iemand eigenlijk niet wil, ook niet bij mensen die in de war zijn. Ook zij mogen vanuit de wet zelf beslissingen nemen over het lopen van risico’s. En als een pg-cliënt die beslissing zelf niet meer kan nemen, dan gaat de vertegenwoordiger erover. En niet de zorgmedewerker.” Alinda: “Het gaat eigenlijk steeds over het spanningsveld tussen vrijheid en veiligheid. We komen situaties tegen waarin de familie bepaalde risico’s aanvaardbaar vindt omdat daardoor het leefplezier van de cliënt groter is. Dat zijn individuele afwegingen en dilemma’s waar we in de praktijk mee te maken hebben.” Naast de Wzd functionaris heeft Cardia ook een Wzd cliëntvertrouwenspersoon. Die staat aan de kant van de cliënt of de wettelijk vertegenwoordiger. Cliënten kunnen bij hem terecht over bepaalde kwesties, maar hij bezoekt ook de locaties en kijkt hoe dingen gaan. In het verslagjaar 2021 zijn via de cliëntvertrouwenspersoon geen klachten binnengekomen. Alinda: “Wij zien soms niet alles, hebben ook wel blinde vlekken. CARDIA JAARVERSLAG 2021 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication