De cliëntvertrouwenspersoon kan dan bepaalde zaken bij ons aankaarten. Voor de proceskant hebben we de afdeling Beleid & Kwaliteit die ons bij de les houdt. B&K doet steekproeven op de Wzd dossiers en stuurt op het volgen van het stappenplan.” ‘Technologische ontwikkelingen helpen om een plezierige en veilige woonomgeving te creëren’ Technologische ontwikkelingen helpen om de Wzd toe te passen en onvrijwillige zorg zo lang mogelijk uit te stellen, vult Alinda nog aan. “GPS trackers, een verpleegoproepsysteem en andere domotica helpen om een plezierige en veilige woonomgeving te creëren voor onze cliënten. Dat betekent dat er in onze locaties aanpassingen gedaan moeten worden. Dat vergt tijd, maar stap voor stap gaan we de goede kant op.” Alinda is tevreden over wat er na twee jaar Wzd al bereikt is binnen Cardia. “Het Wzd beleid is succesvol geïmplementeerd en we zien dat het proces goed verloopt zodra onvrijwillige zorg geregistreerd wordt. Maar het gaat minder snel als we hadden gehoopt. De uitdaging is nu: beter herkennen en registreren van onvrijwillige zorg en met de hele organisatie handelen in de geest van de wet. Zodat onze cliënten zo lang en zoveel mogelijk in vrijheid én veilig bij ons kunnen wonen.” Verpleegoproepsysteem Tabitha Tabitha krijgt een nieuw verpleegoproepsysteem. Daardoor is het mogelijk om te gaan werken met leefcirkels, een zorgtechnologie die past in het Wzd beleid voor het voorkomen van onvrijwillige zorg. Een bewoner draagt een tag bij zich, die de bewegingsruimte ‘op maat’ inregelt. Sommige deuren gaan open, andere blijven gesloten. Het uitgangspunt is om de leefruimte waarin de bewoner zich vrij kan bewegen zo groot mogelijk te houden. Leefcirkels vergroten de vrijheid én veiligheid van bewoners en hun omgeving en voorkomen dat bewoners gaan (ver)dwalen. Daarnaast is het eenvoudig om hulp in te schakelen. Eind 2021 zijn de voorbereidingen voor het nieuwe verpleegoproepsysteem getroffen. Het systeem zal in de eerste helft van 2022 aangelegd worden in Tabitha en in de appartementen van de bewoners. 26 CARDIA JAARVERSLAG 2021