28

Centrale Cliëntenraad Cardia “Horen en gehoord worden, daar draait het om” Op een mooie zonnige dag in april 2022 kwam de centrale cliëntenraad van Cardia bij elkaar voor een terugblik op het voorgaande jaar. Een terugblik waarin er veel lof is voor de zorgmedewerkers en voor de goede sfeer waarin de CCR haar werk kan doen. Die goede sfeer is een rode draad in ons het gesprek en maakt het werken voor de CCR prettig. “Je mag hier zijn wie je bent met de kennis die je hebt.” De centrale cliëntenraad begon 2021 met een nieuwe voorzitter: Peter Olierook. “Dat was even wennen in het begin. Eerder was ik voorzitter van de cliëntenraad van Onderwatershof, nu heb ik een andere rol als onafhankelijk voorzitter. Maar dankzij de prettige sfeer onderling en de goede verstandhouding met de bestuurder gaat me dat steeds beter af.” Naast Peter bestaat de CCR uit vijf leden die elk een locatie vertegenwoordigen. “We hebben allemaal verschillende achtergronden en ook de locaties verschillen onderling nogal”, vertelt Tilly Feenstra, voorzitter van de cliëntenraad van Floriadehof. “Maar overal werken we vanuit het principe: ‘Horen en gehoord worden’. Daar draait het om en dat gaat hier heel prettig.” Petje af voor het personeel! Terugkijkend op het voorbije jaar zijn er allereerst complimenten voor het verzorgend personeel. “Echte strijders zijn het”, vindt Henk Vliem. Hij heeft als voorzitter van de cliëntenraad van De Thuishaven van dichtbij meegemaakt dat het personeel tijdens de pandemie zo vriendelijk bleef, gericht op de bewoners. Dat ondanks alle uitdagingen waar ze mee te maken hadden. “Petje af voor hen!” “Sommige medewerkers zijn zo lief en zacht, die hebben echt talent voor dit vak”, beamen de andere CCR-leden. “Die voelen 28 CARDIA JAARVERSLAG 2021 de cliënt precies aan, en kennen hen echt. Die liefdevolle bejegening is enorm belangrijk.” In 2021 hebben de cliëntenraden gewerkt aan de implementatie van de nieuwe medezeggenschapsregeling, vertelt Marjan van Dongen (voorzitter cliëntenraad Onderwatershof). “Die regeling bestaat al sinds 2018, en is vorig jaar binnen Cardia ingevoerd. Dat betekent dat onze rechten en plichten verzwaard zijn. Met name rond advies en instemming bij veranderingen die Cardia wil doorvoeren. We hebben een belangrijkere stem gekregen.” “We zijn de laatste jaren ook een stuk professioneler geworden”, vindt Peter. “We doen meer dan alleen gesprekken voeren met de cliënten, we zijn ook echt strategisch betrokken bij het beleid van Cardia.” Weloverwogen adviseren Daarbij is het goed dat de cliëntenraden bestaan uit bewoners en mantelzorgers, vinden de leden van de CCR. “Mensen die zelf in een locatie van Cardia wonen hebben vaak een heel andere visie dan familieleden of mantelzorgers. Bij elk onderwerp bespreken we de vraag ‘wat betekent dit voor de bewoners?’. Dan is het goed dat je zowel de belangen van de bewoner, als die van de mantelzorger of familie mee laat wegen. Zo kunnen we echt weloverwogen adviezen formuleren en in gesprek gaan met de bestuurder.”

29 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication