Speels kennismaken met de zorgvisie Daarna volgde de onboarding. Kennismaking met en verdieping van de waarden van Floriadehof stonden daarin centraal. Medewerkers maakten allereerst kennis met het gedachtengoed van Planetree. Vervolgens werd dit vertaald naar de dagelijkse praktijk met behulp van een escaperoom en via ervaringsleren. Daarnaast waren er kennismakingsspelen, werden er discussies gevoerd over normen en waarden, en er was een kookworkshop. Bovendien kregen de medewerkers die geen ervaring hadden met de zorg een spoedcursus om goed voorbereid te zijn. De week is afgesloten met een teambuildingsactiviteit bij een outdoorcenter. Al met al een intensief programma, maar hierdoor stond er wel vanaf dag één een team dat zich met elkaar verbonden voelde en goed wist wat ieders bijdrage zou zijn aan de zorgvisie binnen Floriadehof. Dat geldt voor zowel de parttimers als de fulltime collega’s. Vol energie zijn zij aan de slag gegaan. Geen verpleeghuisjargon We enthousiasmeren de collega’s om de zorgvisie in het werk en ook daarbuiten uit te dragen. Er wordt veel tijd vrijgemaakt voor training en coaching om de visie met elkaar echt vorm te geven. Dit leidt tot originele vondsten. Zo is afgesproken dat binnen Floriadehof geen verpleeghuisjargon gebruikt wordt; we gebruiken geen woorden als ‘meneertje’ of ‘toiletronden’. Daarmee laten we onze cliënten in hun waarde en dat heeft een positief effect op de bezieling, de deskundigheid en het werkplezier van onze medewerkers waardoor zij de beste persoonsgerichte zorg aan onze bewoners kunnen geven. Met positieve reacties van bewoners en familie als gevolg. Medewerkers worden uitgedaagd zelf initiatief te nemen Halverwege 2021 moesten de meeste arbeidscontracten verlengd worden. Ook voor de gesprekken daarover zijn we in Floriadehof op een eigentijdse manier te werk gegaan. We hebben met de medewerkers 10-minuten gesprekken gevoerd over hoe zij onze visie vormgeven en waarom we het contract met hen zouden moeten verlengen. We hebben dus de rollen omgedraaid. Door deze aanpak leggen we de verantwoordelijkheden bij de medewerkers zelf. Hierdoor worden zij in hun kracht gezet en uitgedaagd zelf over hun functioneren na te denken, hun talenten creatief te benutten en initiatief te nemen. Het resultaat: enthousiaste en energieke medewerkers die gewaardeerd worden door onze bewoners en hun familie. Medewerkers die bovendien ook als ambassadeurs voor onze organisatie bijdragen aan het succesvol werven van nieuwe medewerkers. Cardia werkt volgens het Planetree concept voor mensgerichte zorg. Mensgerichte zorg levert je zorgorganisatie interne, externe, financiële en culturele voordelen op. Het creëert actieve betrokkenheid van cliënten (en hun naasten) en medewerkers, verbetert de prestaties van de organisatie op het gebied van kwaliteit, veiligheid en ervaring en levert een bijdrage aan de missie van de organisatie. Kortom; betere zorg binnen een helende omgeving in een gezonde organisatie. Meer informatie: Home | Planetree 36 CARDIA MAGAZINE APRIL 2022