Raad van Toezicht Voorzitter Hein Griffioen blikt terug op 2021 Terwijl ik dit verslag zit te schrijven, blader ik door de vergaderstukken van de RvT in het afgelopen, tweede coronajaar. Dankzij de komst van de vaccins werd Corona in 2021 eigenlijk gewoon, het lijkt in mei 2022 zelfs ver weg. Heerlijk dat vrijwel alle beperkingen inmiddels konden worden opgeheven! Maar het heeft wel veel gevraagd van zowel bewoners en cliënten, hun naasten als de medewerkers. Alle aandacht gaat inmiddels naar de gevolgen van de oorlog in Oekraïne. We lezen van hyperinflatie en merken dat ook in de financiële positie van sommige medewerkers van Cardia. Ik realiseer me heel goed dat heel wat van onze collega’s geen solide financiële buffer hebben. Ik merk dat ik somber word van de zorgwekkende berichten over de gevolgen van de klimaatcrisis en de kans op een nieuwe pandemie. Voor mij geldt dat dit de tijd is om de christelijke deugd Hoop te oefenen…. Cardia merkt aan alles dat de krapte op de arbeidsmarkt steeds nijpender wordt. Naast de zorg heeft dat vooral in de bouw grote consequenties. We spraken als RvT veel met de bestuurder over nieuwbouwplannen voor Tabitha en in Rijswijk Buiten. Het gaat een grote uitdaging worden om die te realiseren, onder de huidige omstandigheden. Net als andere jaren zijn we weer door verschillende collega’s bijgepraat over ontwikkelingen bij Cardia op hun vakgebied. Het verrast waarschijnlijk niemand dat personele en leiderschapsaangelegenheden zich in onze aandacht mochten verheugen. Ook dit verslagjaar hebben we weer vergaderingen meegemaakt van de Ondernemingsraad, de Centrale Cliëntenraad en de Professionele Adviesraad. Tevens zijn er verschillende locatiebezoeken gebracht door leden van de RvT. Bovendien kon de jaarlijkse gezamenlijke bijeenkomst plaatsvinden met RvB, MT, Ondernemingsraad, Centrale Cliëntenraad, Professionele Adviesraad en geestelijk verzorgers. Te gast was de projectleider van het Innovatieplatform Ouderenzorg Haaglanden. We spraken over de toepassing en implementatie van innovaties. We zijn er het afgelopen jaar in geslaagd opvolgers te vinden voor de twee toezichthouders die aan het einde van hun termijn waren gekomen. 62 CARDIA JAARVERSLAG 2021