42

37 COACHING FOR HEROES Perspectief van de fondsenwervers Coaching for Heroes werd opgericht als vereniging zonder winstoogmerk. We wilden onze ondersteuning absoluut kosteloos aanbieden aan de zorgorganisaties, ze hadden het al moeilijk genoeg. Toch kwamen er heel wat kosten kijken bij het in de wereld zetten van een organisatie. Er waren de algemene werkingskosten en aanvankelijk hadden we het idee om de coaches, die voor de vzw zouden werken, een kleine vergoeding te geven. Velen van hen waren immers zelf zonder inkomsten gevallen. Ook daarvoor pletwals over zich. Indien zij niet hadden standgehouden … We mogen er niet aan denken. zouden we fondsen nodig hebben. Dat bleek in het begin geen evidentie. Bovendien hadden we weinig ervaring met fondsenwerving. Bij de opstart van Coaching for Heroes hadden we heel wat kosten gemaakt: het opzetten van een website, het koppelen van de website aan een betaalplatform om fondsen te werven, de koppeling van de website aan een boekingssysteem dat op zijn beurt was gelinkt aan de agenda’s van de coaches zodat zorgverleners 24/7 een virtueel gesprek konden boeken. We wilden dit professioneel en met zorg aanpakken en dat had zijn prijs. We zochten organisaties en particulieren die bereid waren om ons financieel te ondersteunen en we installeerden een ‘bronze, silver, gold en gold premium’optie op onze website. “Corona heeft iedereen overvallen. Maar sommigen toch meer dan anderen: vooral de zorgverstrekkers kregen plotseling een Coaching for Heroes dacht er wel over na, en stak ook onmiddellijk de handen uit de mouwen. Bijzonder knap hoe snel en goed georganiseerd jullie te werk zijn gegaan. Dat verdiende direct onze ondersteuning.” - Ortwin Boone, Bank van Breda We werden gelukkig - synchroon - vrij snel gecontacteerd door Cheer for Champions, een collectief opgericht in het begin van de coronacrisis met als doel middelen in te zamelen, ter ondersteuning van de zorgen hulpverleners en hun organisaties. Ook zij zagen een grote nood. Dankzij hun samenwerking met Stichting Pelicano konden we fiscale attesten uitgeven en nog belangrijker: zij hadden vanuit hun expertise met fondsenwerving al een campagne opgezet om geld in te zamelen. Zij waren erg blij om de naamsbekendheid van Veerle Dobbelaere - medeoprichter en coach - te kunnen inzetten bij hun campagnes. Een mooie win-win dus voor beide partijen. Ondanks deze samenwerking kwamen er onvoldoende donaties binnen om onze kosten te dekken. “We beseften al snel dat we zelf actie moesten nemen. Ik deed een telefoontje naar iemand van wie ik dacht dat die wel wilde steunen en dat lukte, wat moed gaf, maar daarna deed ik ook heel veel telefoons die niet het gewenste resultaat hadden. Aangezien niemand van ons ervaring had met fondsenwerving, was ik heel blij dat we met een aantal coaches samen onze schouders onder deze taak konden zetten. De samenwerking gaf wél energie.“ - Christine, bestuurslid en coach Toch was ‘funding’ niet de populairste werkgroep van de vzw. Hoe begin je nu aan fondsenwerving? Twee mensen van het dagelijks bestuur volgden een online cursus rond dit thema om de do’s en dont’s te leren. Gelukkig ontvingen we best wat donaties van particulieren via ons fundraising platform. Een aantal organisaties stonden

43 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication