15

INTERVIEW JACQUELINE SCHLAGWEIN, COST ENGINEER BIJ SCHIPHOL: HOLT MET VEEL PLEZIER DOOR HET PAND OM IEDEREEN MEE TE KRIJGEN “Continu in- en uitvliegen”, omschrijft Jacqueline Schlagwein van het Cost Expertise Center van Schiphol het vak van Cost Engineer. Een vak ‘van communiceren en empathisch vermogen’. Om zo elke dag opnieuw mensen mee te nemen en bij elkaar te brengen door oog te hebben voor ieders belang bij het maken van een raming. “Het meest sexy vak dat er is”, stelt ze met een aanstekelijk enthousiasme. Interview & tekst: Sandra Kagie (Sanscript Tekstproducties), Gerard Filé en Ed Antoine Fotografie: Christi Wijnen. “ Elk project dat binnen een organisatie naar voren komt, moet geraamd worden. Steeds weer moet duidelijk zijn wat iets kost en wat je daarvoor krijgt. En die twee dingen moeten in een bepaalde verhouding staan tot elkaar. Als kostendeskundige zie je dus álle initiatieven en projecten binnen een organisatie voorbijkomen. Dat vind ik mooi”, trapt Jacqueline Schlagwein het gesprek dat we met haar hebben, af. Wanneer ze bijvoorbeeld terugkijkt op haar tijd bij ingenieursbureau Arcadis, waar ze zeventien jaar werkte, herinnert ze zich een raming die ze maakte voor een vispassage - ‘iets heel kleins waar je niet direct aan denkt in ons vak’ - , maar ook ramingen voor hele grote infrastructurele projecten als bruggen en tunnels. “Je vindt als kostendeskundige overal voeding”, omschrijft ze. Waarbij het haar vooral aanspreekt dat haar betrokkenheid vaak relatief kort is. “Dit ook in het geval van langer lopende projecten, want als kostenadviseur vlieg je steeds weer in en uit. Die snelheid spreekt me aan, het steeds weer schakelen.” Haar tijd bij Arcadis is genoemd. Het was na haar studie Wiskunde, numeriek dus wat meer toepasbaar, zoals ze zelf zegt, haar tweede baan. Dit na de start van haar carrière bij ABB Lummes Global op de estimating afdeling. Waar ze zich als wiskundige vooral bezighield met het bouwen van modellen om sneller tot investeringsbedragen te kunnen komen. Een tak van sport waar ze zich in eerste instantie binnen Arcadis ook op richtte. Om na een studie HTS Civiele Techniek in de avonduren de overstap te maken naar ‘de operatie’, zoals ze het noemt. Schiphol komt in beeld Na langere periodes vanuit Arcadis bij onder meer Rijkswaterstaat, Shell en ook in Antwerpen - waar ze betrokken was bij het project van de Ring om Antwerpen - ging ze in 2019 vanuit het ingenieursbureau naar Schiphol waar op dat moment nog geen centrale kostenafdeling was. Die was in oprichting met als vormgever van dit traject Niels Vlieg, een naam die ze hier zeker wil noemen. De ontwikkeling van die nieuwe club in combinatie met de uitdagingen die Schiphol haar bood, sprak haar op dat moment zo aan dat ze de overstap maakte. “Bij 00:15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication