Schiphol werd ik gestretcht, meer uitgedaagd in mijn persoonlijke ontwikkeling”, legt ze uit. Het Cost Expertise Center waaraan Schlagwein inmiddels samen met een collega leidinggeeft, bestaat inclusief haarzelf uit 22 mensen. Onder wie acht vaste medewerkers. Het aandeel externen, gedetacheerden in het geval van Schiphol, is dus groot. “Een bewuste keuze”, licht ze toe. “Binnen een organisatie als Schiphol heeft de operatie altijd voorrang. Dat maakt projecten complex waardoor (ver)bouwen bij ons duurder is dan elders.” “Omdat we ons in Nederland niet kunnen spiegelen aan andere luchthavens, hebben we ervoor gekozen externen onderdeel te laten zijn van ons team. Om zo feeling te houden met ontwikkelingen in de markt, als het gaat om prijsvorming bijvoorbeeld. Voor je het weet zit je helemaal in je eigen cocon. Benchmarking is belangrijk.” Centrale doelstelling: ‘Planstabiel’ Het belangrijkste doel van de komst van het eigen Cost Expertise Center voor Schiphol was volgens haar dat de luchthaven gedurende de ontwikkeling van projecten meer ‘planstabiel’ moest zijn. “Dat is gelukt. Onze voorspelbaarheid is omhooggegaan”, geeft ze aan. “Dat heeft vooral te maken met het meer zicht hebben op wat er nu echt bij een project komt kijken. Toen we begonnen met onze afdeling zaten we nog heel erg aan de controle-kant dat wil zeggen meer in de eindfase van een project. Onze rol zie je nu steeds meer schuiven naar de initiatiefase van een project.” “We hebben als Schiphol te maken met een aantal huisaannemers. Daar zit veel kennis, dus die zijn we als kostenclub gaan challengen. Hoe bouwen zij? Kunnen we daar kengetallen van maken? Dankzij de kennis die we in dit soort gesprekken hebben opgedaan, hebben we ons binnen projecten anders kunnen positioneren. Waardoor we nu ook in het besluitvormingstraject een aandeel hebben.” Een ontwikkeling die volgens haar steeds verdergaat, want sinds kort zijn de kostendeskundigen op Schiphol ook betrokken bij scrumsessies. Op het moment dat een wens of idee binnenkomt, want dan wordt volgens Schlagwein uiteindelijk al een belangrijk deel van de scope van een project bepaald: “Op dat moment moeten wij er als Cost Engineers dus al zijn om ‘lastige vragen’ te stellen.” “Het mooie is dat we inmiddels niet meer hoeven te vragen of we in dit vroege stadium aan tafel mogen komen. Nee, we wórden gevraagd. Dat vind ik het leuke aan het werken aan de opdrachtgeverskant in vergelijking tot het werken voor een ingenieursbureau. We sturen mee en hierin leren we als afdeling nog continu.” Belang van data In deze ontwikkeling van het Cost Expertise Center van Schiphol speelt data volgens Schlagwein een cruciale rol. “Data is goud waard, besteed er als organisatie daarom aandacht aan”, benadrukt ze meerdere keren in het gesprek. Iets waar zij en haar collega’s sinds twee jaar nadrukkelijk mee bezig zijn. Dit door heel consequent ‘reguliere verschillenanalyses’ te maken. Waarin de kostenontwikkeling van elk project tussen de fases in 00:16
17 Online Touch Home