17

INTERVIEW wordt gemonitord, vastgelegd en gelabeld. “Achteraf volgt dan de nacalculatie. Op dat moment pakken we de aanbieding erbij en kijken we wat een project daadwerkelijk heeft gekost. Een nacalculatietraject tot en met einde uitvoering en daarmee de eindafrekening”, legt ze uit. Deze tweeledige aanpak wordt binnen Schiphol in principe toegepast op elk project met een waarde groter dan vijf miljoen euro. “Op deze manier verzamelen we ongelooflijk veel data waarop we bij toekomstige projecten kunnen bouwen”, benadrukt Schlagwein. “Het vergt enorm veel discipline, maar het helpt ons continu te verbeteren op het vlak van planstabiliteit. Precies hetgeen waar we door het bedrijf toe worden gedwongen. Simpelweg omdat een overschrijding op een raming zoveel impact heeft op de gehele portfolio.” Bijzondere organisatiestructuur “Uiteindelijk is en blijft de projectmanager verantwoordelijk voor het binnen tijd, binnen geld en binnen kwaliteit opleveren van een project”, gaat Schlagwein verder. “De Cost Engineer is hierin adviserend”, beschrijft ze de verhouding tussen de twee rollen. Om vervolgens aan te geven dat het Cost Expertise Center binnen Schiphol niet alleen te maken heeft met een projectmanager aan de uitvoeringskant, maar ook met een opdrachtgever vanuit de beheerorganisatie. “Die opdrachtgever heeft óók de verantwoordelijkheid om een project af te ronden. Dit naar de kwaliteit van onze stakeholders. Als Cost Expertise Center hebben we tegenover deze rol daarom ook een Cost Engineer gezet. Binnen onze afdeling kun je als kostendeskundige dus twee rollen hebben: die als de adviseur van de projectmanager en de project assurance rol ten opzichte van de opdrachtgever. Meer een Value-Engineerachtige taak. Een rolverdeling waarmee we best hebben geworsteld. In eerste instantie waren die twee rollen namelijk verenigd in één persoon, maar dan raak je met jezelf in conflict. Reden om de rollen uiteindelijk te splitsen.” Naast de twee verschillende Cost Engineers-rollen kent Schiphol ook nog de controller en de business controller, die navigator wordt genoemd, samen hebben deze vier binnen grote projecten regulier projectoverleg, zonder projectmanager en opdrachtgever erbij. Waarbij de navigator kijkt naar de batenkant, de controller naar wat is uitgegeven en welke offertes nog uitstaan en de Cost Engineers naar de verhouding tussen wat al is uitgegeven en wat dat geld heeft opgeleverd: voor de operatie enerzijds en de opdrachtgever anderzijds. “Ik weet niet of het uniek is, maar ik vind het vooral een hele leuke en constructieve opzet”, concludeert Schlagwein. “Een harmoniemodel waarbij we geen gebruik maken van het binnen de grond-, weg- en waterbouw gebruikelijke SSK-model. Omdat we hierin de verschillende belangen niet kwijt kunnen. Reden voor ons om ons eigen model op te tuigen.” Waarbij ze direct een belangrijk deel van de credits hiervoor aan haar voorganger geeft. 00:17

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication