MET MAX VERSTAPPEN, STEVE JOBS EN JOHAN REMKES AAN TAFEL CIRCULAIRE INFRASTRUCTUUR REALISEER JE BIJ DE BAKKER OP DE HOEK: met max verstappen, steve jobs en johan remkes aan tafel Jarenlang ontstond een viaduct vanuit een behoefte om van A naar B te komen over weg of water. Er volgde een opdracht tot ontwerp, financiering en bouw. Nieuwe materialen werden ingekocht en allerlei problemen werden gaandeweg opgelost. Auteur: Yvette Entius is programma manager Innovatiemanagement bij Rijkswaterstaat. Ze is senior practitioner Spiral Dynamics integral en gecertificeerd in Management Drives. A nno 2023 zitten we midden in enorme veranderingen in ons land. Met veel minder overgebleven ruimte moet er gerenoveerd en bijgebouwd worden en burgers worden mondiger en mobiliseren zich gemakkelijk via de socials. Transities in energie, mobiliteit, digitalisering en klimaat werpen onze vertrouwde systemen omver: dat het anders wordt, is duidelijk. Maar hoe die nieuwe werkelijkheid eruit gaat zien, weet nog niemand. Wat we wel weten, is dat het duurzamer, efficiënter en slimmer moet. Rijkswaterstaat is een leertraject begonnen om zoveel mogelijk van de 1337 liggers uit verschillende kunstwerken van de A9 te hergebruiken. Maar wie betaalt wat? Waar sla je de liggers tijdelijk op? Wat doe je met de ongeschikte materialen? Welke randvoorwaarden stellen we en hoe schalen we dit ooit op in Nederland? Er zijn veel onzekerheden in dit traject en onzekerheden worden bij de overheid vaak als risico’s bestempeld. Dit is een mooie casus om te oefenen hoe we wendbaarder kunnen worden en hoe we slimmer om kunnen gaan met grondstoffen. We zullen eraan moeten wennen dat als alles met alles samenhangt, er naast problemen (die kun je oplossen) ook regelmatig dilemma’s zullen ontstaan die je niet kunt oplossen, die kun je alleen maar uitleggen. Ga er maar aan staan: welke mensen willen en kunnen in zo’n omgeving werken? Moet iedereen versneld opgeleid of omgeschoold worden om door de bomen het bos nog zien? Nee, zeker niet en dat is ook helemaal niet nodig. Mijn pleidooi is om ook juist mensen in te zetten die een vreselijk ongemakkelijk gevoel krijgen van zo’n turbulente omgeving. Hoe dan? Door de mens in zijn waarde te laten. Mensen willen namelijk wel verandering, als ze zelf maar niet hoeven te veranderen. (Her) ken de drijfveren (‘challenges’) bij mensen - en die zitten veel dieper dan competenties of gedrag - dan kun je datgene wat ze van nature graag doen, benutten voor de grotere opgave. Door een complex project in behapbare stukken te knippen, wordt het voor veel meer mensen aantrekkelijker om eraan bij te dragen. In wat voor stukjes dan? Traditioneel worden projecten onderverdeeld naar bijvoorbeeld functionaliteit, technische of juridische aspecten, tijd, fysieke locatie, mate van risico et 00: 27
28 Online Touch Home