26

het rode potloodmonster O nderhoud, altijd al een ondergeschoven kindje geweest. Immers, onderhoud betekent stilstand en stilstand betekent productieverlies, dus omzetverlies. En dan kost onderhoud ook nog eens klauwen vol met geld, dus op onderhoud verlies je dubbel! Geen wonder dat plantmanagers elke kilo uit de plant willen persen en productie voorrang geven boven onderhoud. Met veel morren wordt de plant dan één keer per jaar (of nog minder frequent) stilgelegd om groot onderhoud te plegen. Een jaar lang heeft de technische dienst alles bijgehouden wat tijdens dat grote onderhoud vervangen moet worden. Het systeem staat vol met werkbonnen van klussen die echt gedaan moeten worden omdat tot nu toe alles met de spreekwoordelijke elastiekjes en ducttape bij elkaar is gehouden. In de voorbereiding van het grote onderhoud wordt de ‘to-do’ lijst opgesteld. Achter elk onderdeel wordt een prijs gehangen wat het kost om dit te repareren, vervangen of reviseren of wat er dan ook nodig is. Onderaan de streep komt dan een groot getal uit, paar procent marge erop voor onverwachte dingen en we kunnen gaan. Simpel toch? Budgetmonster Alleen, dan komt ineens het budgetmonster om de hoek kijken. De stilstand van de fabriek kost al zo veel, immers geen productie, en dan ook nogal die onderhoudskosten erbij… Daar moet op bezuinigd worden. In rode-potloodsessies wordt er door de lijst gegaan en op gevoel besloten dat klus A of klus B best nog wel even doorgeschoven kan worden. Niet gehinderd door enige kennis of inzicht. Er wordt niet gekeken wat de onderhoudsstatus is, óf dat betreffende deel van de installatie überhaupt nog wel een jaar kan doordraaien, laat staan dat er gekeken wordt of dat het onderdeel heel toevallig het jaar daarvoor ook al is doorgeschoven. Risico-analyse? Wat is dat? Die onderhoudsklus mag niet te veel kosten dus schrappen maar! ‘Penny wise pound foolish’ Uiteraard levert zo’n rode-potloodsessie geld op. Een typisch een geval van ‘penny wise, pound foulish’. Spreadsheet Management. Gefrustreerde technische dienst? Onbetaalbaar. Tijdens productie binnen een maand problemen? Onbetaalbaar. En ook dan wordt de technische dienst achter de broek gezeten want: ‘we hebben net een stop achter de rug en nu ligt de plant alweer stil’. 00:26

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication