6

“ Integratie in het bouwproces op verschillende fronten: verticaal, tussen bouwfasen, horizontaal tussen leveranciers en andere partners en longitudinaal, over projecten heen. Multilaterale veranderingen om fragmentatie tegen te gaan en integratie en innovatie in het bouwproces te stimuleren via mensen. Dat is mijn doel”, trapt Volker af. Mensen maken in haar woorden ‘uiteindelijk de koppeling tussen verschillende systemen’. Mens - techniek - interactie, noemt ze daarom de rode draad in haar werk. Samen met het verbinden van verschillende vakgebieden. “Technische bedrijfskunde, bestuurskunde, ingenieurswetenschappen, innovatiewetenschappen”, somt ze op. “Altijd met oog voor de praktijk, de maatschappij. We kunnen als wetenschap immers alleen vooroplopen omdat we bestuderen wat er in de maatschappij gebeurt. Ik laat me daarom inspireren door wat ik zie op de werkvloer en daar koppel ik verschillende theorieën aan. Heen en weer tussen verschillende werelden en zo dingen verbinden. Dat ben ik, Leentje Volker, in een notendop.” Praktijkvoorbeeld Terug naar het oorspronkelijke thema van het gesprek, vervangen of renoveren, komt ze met een voorbeeld dicht bij huis. Een gebouw op de campus van de Universiteit Twente (UT), een voormalige werkplaats, zou een nieuwe bestemming krijgen. Het zou worden afgestoten en moest een plek voor jonge, creatieve ondernemers worden. Parallel aan dit verhaal speelde de wens dat een faculteit die een plek had in het centrum van de stad ook naar de campus moest komen. Daar zouden ze een mooi nieuw gebouw krijgen dat nog moest worden gebouwd. Tot er iemand binnen de organisatie, iemand die er nog niet zo lang werkte, bedacht dat deze twee plannen ook samen zouden kunnen komen. In een mooi gerenoveerd iconisch gebouw, waarom niet? Een voorbeeld van wat je in de praktijk volgens haar heel vaak tegenkomt. “Er zijn plannen, ieder zit in zijn koker. Er is sprake van path dependency en je gaat echt niet zomaar stoppen met je pad. Terwijl de wereld om je heen verandert, nieuwe kansen ontstaan en uitgangspunten op basis waarvan een besluit is genomen al lang niet meer actueel zijn.” Daadwerkelijk reflecteren Op zo’n moment heb je volgens Volker twee dingen nodig: iemand, vaak een relatieve buitenstander, misschien een nieuwkomer, die het anders ziet en dit durft te zeggen én een bestuurder die het plan omarmt en zegt: ’Goed idee, zo gaan we het doen’ of: ‘Deze optie gaan we in elk geval onderzoeken’. “Dit blijkt keer op keer heel moeilijk. Voor het ter discussie stellen van bepaalde aannames, het daadwerkelijk reflecteren, is 00:06

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication