12

THEMA ‘DUURZAAMHEID IN DE MACHINEBOUW EN DE MAAKINSDUSTRIE’ DUURZAAMHEID IN DE MACHINEBOUW EN DE MAAKINDUSTRIE Na een winter met lockdowns kon de eerste contactbijeenkomst van 17 maart 2022 tot ieders genoegen weer live gehouden worden. Deze bijeenkomst werd georganiseerd door de SIG Cost Engineering Maakindustrie en Machinebouw (CEMM) en had als thema: Duurzaamheid. Zoals SIG-voorzitter Patrick Stratingh in zijn inleiding aangaf, speelt dit thema een steeds dominantere rol in deze branche. Daar waar vroeger grondstoffen werden gebruikt bij het produceren van machines en aan het eind van de levensduur werden weggegooid, is er nu een holistische aanpak waarbij hergebruik wordt gestimuleerd en de hoeveelheid grondstoffen wordt gereduceerd. Op de bijeenkomst werden drie voorbeelden getoond. Verslag van: Drs. Rien Scholing, projectmanager/senior consultant bij Bilfinger Tebodin Netherlands DACE-voorzitter Robert de Vries opende de bijeenkomst met de mededeling dat alle cursussen doorgang kunnen vinden. Daarnaast wees hij op de uitgave van de 35e editie van het DACE-prijzenboekje. Tenslotte keek hij vooruit naar het ICEC World Congress van 12 tot en met 15 juni met het thema ‘Predictable projects in a dynamic world’. Tijdens dat congres is er aandacht voor grote veranderingen, zoals de introductie van smart cities en de zeespiegelstijging; hierbij wordt met een schuin oog gekeken naar de 17 Sustainable Development Goals van de VN. Het congres wil laten zien hoe in zo’n wereld voorspelbaarheid kan worden georganiseerd en wat de rol en de tools van de Cost Engineer en Value Manager zijn. Robert vatte zijn verhalen samen met: Kom naar Rotterdam! Patrick Strating leidde de drie sprekers deze middag in en riep op om de enquête van de SIG in te vullen. Het resultaat van de enquête wordt gepresenteerd tijdens ICEC World Congress. Voorbeeld 1: Mijnbouw De eerste spreker was Frank Hendrix van Weir Minerals, producent van mijnbouwequipment. Frank begon zijn bijdrage met de waarneming dat mijnbouw geen duurzaam imago heeft. Toch gaat ook de mijnbouwbranche de uitdaging aan om duurzaamheid te verbeteren, bijvoorbeeld door water- en energieverbruik te verminderen. Frank liet aan de hand van een plaatje het hele palet aan mijnbouwequipment van Weir zien, van de verzameltrechter waar de truck wordt geleegd tot de duurzame grinder die sinds 2013 op de markt is. Bij de HPGR grinder stond Frank wat langer stil. Deze nieuwe ontwikkeling van Weir levert tot 40% energiebesparing op. Door de bijzondere techniek gaat het pletten veel efficiënter en is het vergruizingspercentage hoger. Verder is geen extra water nodig voor fijn vergruizen en hoeft er voor de efficiëntie geen extra vergruisproduct te worden toegevoegd. Frank wees op een aantal andere verbeteringen die bijdragen aan de Voorbeeld 2: Vliegtuigonderdelen De tweede spreker deze middag was Theo de Graaff van Fokker; sinds vier jaar onderdeel van de GKN-groep. Het Engelse GKN bestaat al sinds 1759 en produceert o.a. vliegtuigonderdelen en tractoren. Theo opende zijn bijdrage met een plaatje van haaien. Als in de vliegtuigindustrie over duurzaamheid wordt nagedacht, is de natuur een goede inspiratiebron. Voor de vraag: hoe kun je luchtweerstand bij de wingtips reduceren, is gekeken naar de voortbeweging van haaien. Vanuit Value Engineering kwam de vraag op hoe je naast het transporteren van personen van A naar B, de waarde van vliegen kunt verhogen. Een van de ideeën was om antennes aan een vliegtuig aan te brengen die in staat zijn om vroegtijdig bosbranden te detecteren of die helpen bij het voorspellen van oogsten. Fokker heeft tegenwoordig ook een directeur sustainability in dienst, Michiel Jas. Hij is een duurzaamheidscampagne gestart, niet alleen duurzaamheid. Zo heeft de tyre nu een conische uitvoering in plaats van een cilinder. Het doorvoeren van de as van 67 ton door de tyre is eenvoudiger met deze conische uitvoering. Verder hoeven er geen kranen te worden gebruikt om de as te monteren, omdat deze horizontaal is aangebracht. De slijtplaat is opgedeeld in losse delen, zodat die delen die het snelst slijten een andere hardheid kunnen krijgen, wat tot een langere levensduur en minder gebruik van grondstoffen leidt. Met een HPGR die tot 600 ton kan wegen verdient ook transport bijzondere aandacht. Werd dat vroeger met kranen uitgevoerd, nu is geïnvesteerd in een speciale transportwagen. Daar waar Weir nu nog een engineer-to-order productieproces heeft, wil men gaan naar configure-to-order, wat de tijd tussen aanvraag door de klant en levering aanzienlijk verkort. Engineering-stuklijsten, engineering pakketten en cost engineering in SAP zullen ook overgaan naar standaardisatie, een configure product platform en een configure price quote. 00: 12

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication