19

INTERVIEW IN GESPREK MET DE NIEUWE HOOFDREDACTEUR EN HAAR VOORGANGER PLEITBEZORGERS VAN EEN BREDERE BLIK OP BASIS VAN INTUÏTIE We maken kennis met onze nieuwe hoofdredacteur Carmen Valk-Struik in een gesprek samen met haar voorganger in die rol: Ed Antoine. Een gesprek over de liefde voor het vak die hen bindt en daarbinnen de wil om deze liefde over te brengen op anderen. Interview & tekst: Sandra Kagie (Sanscript Tekstproducties) “ Moet het project twintig procent goedkoper? Dan halen we toch wat van die pijp af. Maken we hem twintig procent korter. Of liever nog dertig procent. Er komt immers altijd nog wat bij.” De reactie die Carmen, de nieuwe hoofd - redacteur van VIEWonVALUE, steevast geeft wanneer ze binnen een opdracht als project- of costmanager de opmerking krijgt dat een project goedkoper moet. Wat ze ermee wil zeggen is, dat geld binnen projecten nooit leidend moet zijn. Het gaat erom wat je uiteindelijk wil bereiken. “Projectmanagers met een puur financiële achtergrond leven in een papieren werkelijkheid. Ze hebben niet met hun poten in de klei gestaan, hebben geen inhoudelijke kennis en dat merk je aan zo’n opmerking als ‘het moet twintig procent goedkoper’. Op papier klopt het rekensommetje, maar in de werkelijkheid klopt het voor geen meter. “Penny wise, pound foolish”, stelt Carmen. Als expert in proces-, verbeter- en verander - management werkt ze inmiddels alweer zeven jaar als zelfstandig projectmanager. Dit met een achtergrond in zowel de werktuigbouwkunde als civiele techniek. Dilemma: tunnel of brug? Ed haakt in met de woorden: “Geld moet faciliteren, niet motiveren.” En Carmens opmerking over het inkorten van de pijp brengt hem, de man van de anekdotes, op het verhaal van de tunnelverbinding tussen Duitsland en Denemarken, de Fehmarnbelttunnel. Een project waarbij aan het begin, vanuit toen nog DHV, betrokken was. Uiteindelijk is er vorig jaar, na jaren van vertraging, een begin gemaakt met de aanleg van de tunnel. Een tunnel die in eerste instantie een brug had moeten worden. Ed: “Een tunnel was immers veel te duur, zo vond de staallobby, die uiteraard een voorkeur voor een brugconstructie had.” “Uiteindelijk is de tunnel korter geworden omdat de Denen en Duitsers land hebben weten te winnen op het water”, zegt hij met een knipoog naar de aftrap van Carmen. “Deze aanlandingen van de tunnel zijn prachtige natuurgebieden. Door de kortere tunnel waren de kosten geen doorslaggevend criterium meer. De veiligheid voor de scheepvaart, het kleinere doorstoomprofiel en de trillingen door de wind hebben de doorslag gegeven om te kiezen voor een tunnel”, weet hij. “De Fehmarnbelt is een drukbevaren zeestraat. De vele pijlers van de brug bleken zeer hinderlijk met bovendien een aanvaringsrisico. Daarbij zou de wind het auto- en treinverkeer op de brug parten spelen, waardoor deze vaker dan gedacht niet gebruikt zou kunnen worden.” Hij roemt in deze het Deense parlement dat ermee instemde om 00:19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication